Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Transportfolk kan lære om sikkerhet av petroleumsfolk

    Den stadig mer komplekse transportsektoren innebærer økende grad av samhandling mellom ulike aktører, påpeker artikkelforfatteren. Hun ser at svikt i samhandling kan gå på sikkerheten løs – og at transportfolk kan høste lærdom fra petroleumsindustrien, som ifølge hennes egen forskning lenge har stått overfor tilsvarende utfordringer.

  • Mye kan bidra til at bussjåfører bruker mobilen

    I underkant av 20 prosent av bussjåførene som deltok i en TØI-undersøkelse brukte tidvis mobiltelefonen under kjøring. Sjåførene selv antok at hver andre bussjåfør brukte mobil under kjøring i løpet av en uke.

  • Bildeling – fra nisje til trend

    Nye tall viser at rundt 5 prosent av de med førerkort her i landet har registrert seg i en bildelingsordning, omtrent samme andel som i bildelingens foregangsland, Sveits.

  • Trafikksikkerhetsforskning – en norsk suksesshistorie

    Artikkelforfatteren har 12 år bak seg som trafikksikkerhetsforsker ved TØI og ser at trafikksikkerheten i Norge i denne perioden er blitt kraftig forbedret. «Å ha vært en del av denne ‘suksesshistorien’ er et privilegium», skriver han i dette tilbakeblikket – før han reiser tilbake til sitt Danmark for å ta fatt på andre oppgaver.

  • Bevisst styring av trafikksikkerhet – hvordan få det til?

    Faren for at folk blir skadet i veitrafikken kan ifølge forskere bli redusert hvis ulike virksomheter – inklusive transportbedrifter og utallige andre – tar i bruk et system for styring av trafikksikkerhet (STS).

  • Fart er viktigere enn noensinne

    Fart er viktigere for trafikksikkerheten enn noensinne. Det viser en oppsummering av studier av sammenhengen mellom fart og trafikksikkerhet som er gjort etter 2000. Fartsnedgangen på norske veger etter 2006 har redusert antall drepte med 20 %.

  • Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

    I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

  • Slik kan det bli færre tungbilulykker

    Jo mer transportbedrifter som opererer tunge godsbiler arbeider internt med trafikksikkerhetstiltak, jo mer kan de redusere faren for at tungbilene blir involvert i ulykker, viser TØI-forskning.

  • Skyhøy skaderisiko på vinterføre for fotgjengere i Oslo

    900 fallskader per år i Oslo kan forebygges med bedre rydding av snø og hålke, anslår TØI-forsker Rune Elvik med utgangspunkt i nye beregninger. «Det er ikke lite og tilsier at man bør finne ut hva nytten av økt innsats i vinterdrift er og hvor mye det koster», skriver han i denne artikkelen.

  • Dette gjør TT-brukerne mest fornøyd

    For brukerne av transportordningen for funksjonshemmede (TT-ordningen) er antall tilbudte turer, hvor stort område ordningen kan benyttes i og opplevd komfort under transporten det som sterkest påvirker hvor fornøyd de er med tjenesten.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS