Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer.
FORSKNING: Det høye salget av null- og lavutslippsbiler i Norge gir rom for mindre salg ellers i EØS. Eller at bilprodusentene sparer 15 milliarder kroner i bøter bare i 2020.
FORSKNING: Politiet registrerer langt fra alle trafikkulykker og -skader her i landet, men det er likevel politiets statistikk myndighetene bygger på når de planlegger trafikksikkerhetstiltak, fastslår artikkelforfatteren. Dermed er det nesten umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak, konkluderer han.
FORSKNING: «En gjennomsnittlig dieselbil medfører gjennom livsløpet CO2-relaterte avgifter på mer enn en halv million kroner», skriver Lasse Fridstrøm i denne artikkelen.
FORSKNING: Nye bygg kan gi endrede reisevaner og legge til rette for mer klimaeffektiv mobilitet og bruk av arealer. Urbanet Analyse har laget to rapporter som tar for seg temaet.
FORSKNING: Nullvekstmålet tilsier at framtidig vekst i persontrafikken i byer og tettsteder skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. God drift og godt vedlikehold av fortau, gang- og sykkelveger og sykkelfelt er viktig for å få til dette.
FORSKNING: Koronapandemien kan medføre at kollektivtransporten blir rammet av en langvarig årlig svikt i billettinntektene på 2,3 milliarder kroner, viser en analyse utført av Urbanet Analyse.
FORSKNING: «Ungdom reiser mindre nå enn de gjorde før, og de gjør særlig færre besøksreiser», skriver artikkelforfatteren. «Dette gjelder all ungdom, men særlig de i ungdomsskolealder. Samtidig blir disse i større grad kjørt på ulike aktiviteter enn det de gjorde tidligere, og de sykler og går mindre.»
FORSKNING: Innen samferdselspolitikken kan politikerne strides seg imellom om hvilke virkemidler som bør tas i bruk for å nå et mål de er enige om. De kan også finne det vanskelig å få befolkningen på sin side.
«Både regeletterlevelsen og ulykkesrisikoen er høyere blant brukere av elrullebrett og ståhjulinger enn blant brukere av elsparkesykler», konkluderer artikkelforfatterne etter å ha evaluert en dansk forsøksordning for slike mikromobilitet-kjøretøyer.
Demonstrasjoner, kjør-sakte-aksjoner, hærverk på bomstasjoner og bystyremøter som blir avbrutt av bompengemotstandere – dette er noen av reaksjonene som har kommet i kjølvannet av beslutninger om økte bompenger. Også ved valgurnene har innbyggerne uttrykt sin misnøye.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern