Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Norge er bilprodusentenes beste venn …

    CO2-utslipp, EU-bøter. «EU-forordning 2019/631 gjør det særlig åpenbart at et forbud (mot registrering av nye bensin- og dieselbiler fra 2025, red. anm.) vil være uforholdsmessig: Det vil bli vurdert som svært inngripende, men ha bare begrenset betydning for klimagassutslippene fra personbiler i EØS-området», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Péter Gudella /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Det høye salget av null- og lavutslippsbiler i Norge gir rom for mindre salg ellers i EØS. Eller at bilprodusentene sparer 15 milliarder kroner i bøter bare i 2020.

  • Uheldige følger av en ufullstendig skaderegistrering

    Trafikkulykker, ufullstendig skaderegistrering. «Antall trafikkulykker og -skader politiet registrerer er nå blitt så lavt at det nesten er umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak i Norge», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Politiet registrerer langt fra alle trafikkulykker og -skader her i landet, men det er likevel politiets statistikk myndighetene bygger på når de planlegger trafikksikkerhetstiltak, fastslår artikkelforfatteren. Dermed er det nesten umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak, konkluderer han.

  • Det er dyrt å slippe ut CO2

    Dyrt å slippe ut CO2. «Mange – ikke minst økonomer – vil nærmest på instinkt hevde at overbeskatningen av CO2 er meningsløs, dyr og skadelig», skriver Lasse Fridstrøm. «Når vi vet at politikken gir samfunnsøkonomisk tap, må dette lede til omlegging. Men en slik slutning er en logisk kortslutning.» Illustrasjon: jro grafik /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: «En gjennomsnittlig dieselbil medfører gjennom livsløpet CO2-relaterte avgifter på mer enn en halv million kroner», skriver Lasse Fridstrøm i denne artikkelen.  

  • Nye bygg kan gi mer klimaeffektiv mobilitet

    FORSKNING: Nye bygg kan gi endrede reisevaner og legge til rette for mer klimaeffektiv mobilitet og bruk av arealer. Urbanet Analyse har laget to rapporter som tar for seg temaet.
     

  • Med bedre drift og vedlikehold kan flere gå og sykle

    FORSKNING: Nullvekstmålet tilsier at framtidig vekst i persontrafikken i byer og tettsteder skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. God drift og godt vedlikehold av fortau, gang- og sykkelveger og sykkelfelt er viktig for å få til dette.

  • Kollektivtransport truet av årlig milliardsvikt

    FORSKNING: Koronapandemien kan medføre at kollektivtransporten blir rammet av en langvarig årlig svikt i billettinntektene på 2,3 milliarder kroner, viser en analyse utført av Urbanet Analyse.

  • Stor endring i ungdoms reisevaner siden 1990-tallet

    FORSKNING: «Ungdom reiser mindre nå enn de gjorde før, og de gjør særlig færre besøksreiser», skriver artikkelforfatteren. «Dette gjelder all ungdom, men særlig de i ungdomsskolealder. Samtidig blir disse i større grad kjørt på ulike aktiviteter enn det de gjorde tidligere, og de sykler og går mindre.»

  • Samferdsel:

    Enige om målet, men ikke alltid om veien

    FORSKNING: Innen samferdselspolitikken kan politikerne strides seg imellom om hvilke virkemidler som bør tas i bruk for å nå et mål de er enige om. De kan også finne det vanskelig å få befolkningen på sin side.

  • Elrullebrett og ståhjulinger gir høy ulykkesrisiko

    «Både regeletterlevelsen og ulykkesrisikoen er høyere blant brukere av elrullebrett og ståhjulinger enn blant brukere av elsparkesykler», konkluderer artikkelforfatterne etter å ha evaluert en dansk forsøksordning for slike mikromobilitet-kjøretøyer.

  • Transportpolitikk med konsekvenser for … politikerne

    Demonstrasjoner, kjør-sakte-aksjoner, hærverk på bomstasjoner og bystyremøter som blir avbrutt av bompengemotstandere – dette er noen av reaksjonene som har kommet i kjølvannet av beslutninger om økte bompenger. Også ved valgurnene har innbyggerne uttrykt sin misnøye.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS