Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Vi trenger fremdeles trafikksikkerhetskampanjer

    Trafikksikkerhetskampanjer bidrar til at unge trafikanter blir aktsomme og dermed til reduksjon i antallet trafikkdøde, foruten at slike kampanjer har en vedlikeholdende effekt – ved at de får allerede aktsomme trafikanter til ikke å hvile på laurbærene.

  • Bruk av narkotika i trafikken:

    Vet vi egentlig hvor stor risikoen er?

    Det hersker «en dyp usikkerhet i vår kunnskap om risiko ved bruk av narkotika i trafikken», skriver artikkelforfatteren

  • God utdannelse av fagfolk, god trafikksikkerhet

    Norge, Danmark, Sverige, Nederland og England er blant verdens mest trafikksikre land. En av forklaringene kan være at det er et høyt faglig nivå blant landenes trafikksikkerhetsmedarbeidere, dels takket være gode muligheter for etterutdannelse.

  • Kan alle nye personbiler bli utslippsfrie i 2025?

    Med økt engangsavgift på bensin- og dieselbiler og fortsatt moms- og avgiftsfritak for nullutslippsbiler, kan tre av fire nye personbiler i 2025 være elbiler.

     

  • Unge menn mest positive til bruk av førerløse biler

    Ville du valgt førerløs bil på din forrige reise, om det var mulig? Vi har spurt nordmenn i de største byområdene.

  • Varelevering med sykkel krever sentrumsnære depot

    Ved å legge til rette for sentrumsnære depot og god sykkelinfrastruktur kan det offentlige bidra til effektiv varelevering med lastesykkel, fastslår artikkelforfatterne.

  • Fiskaltapet fra elbilfordelene kan kompenseres

    Det debatteres hvordan staten og kommunene mister inntekter på grunn av elbilfordelene. Det offentliges inntekter er redusert med flere milliarder kroner i året. En gradvis økning i engangsavgift, drivstoffavgift og årsavgift for personbiler kan oppveie inntektstapet.

  • Varelevering under sykkel-VM – hva har vi lært?

    Store folkemengder, toppsyklister i hovedvegnettet, tette gjerder med reklame og avstengte veger skapte store bekymringer for hvordan varer skulle komme frem til sentrum under sykkel-VM i Bergen 16.–24. september 2017.

  • Effekter av p-avgift på private p-plasser

    Bør kommuner kunne pålegge private interesser å kreve parkeringsavgift – eksempelvis ved arbeidsplasser og handlesentre? Spørsmålet er kontroversielt, fastslår artikkelforfatterne. De redegjør for kunnskap – og mangel på kunnskap – om hvordan arbeidstagere og handlende vil reagere.

     

  • Norge – best også på sikkerhet for barn i trafikken

    Norge var i 2016 det mest trafikksikre landet i Europa – og dermed trolig også i verden. En ny europeisk undersøkelse fra ETSC (se faktaboks) av sikkerhet for barn i trafikken viser at Norge også her ligger på toppen. Samtidig har visjonen om null trafikkdrepte vært oppfylt noen av de seneste årene for de yngste.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS