Du er her

Kommentarer

  • Rapport etter en dødsulykke:

    Ikke godt nok fra Havarikommisjonen

    «I en stridssone med pågående militære kamphandlinger bør det ikke være rom for sivil ferdsel», skriver Per Andreas Langeland i denne kommentaren til en ny rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

     

  • Vegbelysning:

    Et bra, men dyrt trafikksikkerhetstiltak

    Det diskuteres om nye E18 i Aust-Agder, en planlagt firefelts motorveg, skal ha vegbelysning eller ikke. Selskapet Nye Veier, som skal bygge vegen, vil bygge uten vegbelysning.

  • Årlige svingninger til tross:

    Trafikksikkerheten blir fortsatt stadig bedre!

    Det foreløpige tallet på drepte i trafikkulykker i 2016 er 135. For ett år siden var det foreløpige tallet 125, som ble nedjustert til et endelig tall på 117 drepte i 2015, det laveste tallet siden 1947.

  • Anbudsprosesser for offentlig tjenesteyting:

    Fortell i klartekst hvordan tilbudene blir vurdert!

    Denne artikkelen dreier seg om bedømmelse av og tilbakemelding om innleverte tilbud i offentlige anbudsprosesser. Den berører dermed praksis ved forvaltning av store offentlige ressurser; en praksis som etter det jeg kan se, ikke foregår på en betryggende måte i dag. 

  • Nasjonalt kollektivregnskap 2015, presentert av Statens vegvesen:

    En brosjyre med klare forbedringsmuligheter

    Etter å ha lest en brosjyre utgitt av Statens vegvesen, leverer TØI-forsker Arvid Strand i denne kommentaren noen spørsmål – og noen forbedringsforslag.

  • Offentlige anskaffelser – et kvalitetssikret system med tillit?

    «Det er naturlig nok svært vesentlig at bestillerkompetansen i det offentlige er god», skriver Arvid Strand i denne kommentaren, og han tilføyer: «Det er den dessverre ikke alltid. Det kan derfor være en betydelig risiko ved den utvidelsen av nedre grense for tilbud som nå skal gjennomføres.» 

  • Vi kan bli kvitt alle dødsfall i trafikken, men …

    «Det er enkelt å støtte Nullvisjonen», skriver Rune Elvik i denne kommentaren. «Men hva betyr den mer konkret for hvordan vi arbeider for bedre trafikksikkerhet?»

  • Tunge kjøretøy og trafikkulykker:

    Hva som gjør at det går bra

    «Hva ville skjedd om aktører med innflytelse på trafikksikkerheten spurte hvordan de kan hjelpe sjåføren til å lykkes?» spør Per Andreas Langeland i denne kommentaren. Og han gir noen svar.

  • Lite nytt om trafikksikkerhet

    30. september la regjeringen fram den første stortingsmeldingen om trafikksikkerhet på 30 år. Arbeidet med stortingsmeldingen har pågått siden våren 2015, og mange har sett fram til den. Men det er lite nytt om trafikksikkerhet i den. Selvskryt er det derimot rikelig av.

Viser fra 1 til 10 av totalt 18 artikler

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS