Du er her

Kommentarer

  • Hvorfor ta grep først etter tre år?

    KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak. 

  • Nei, EU har ikke varslet forbud mot eksosbiler

    «På sikt vil EUs strategi kanskje overflødiggjøre de norske elbilinsentivene og slik gjøre det mulig å gjeninnføre bilavgifter – for eksempel i form av veiprising – som fordeler veibrukskostnadene mer rettferdig og rasjonelt mellom alle typer trafikanter», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto fra Nederland: F. Dahl

    KOMMENTAR: EUs klimapakke ‘fit for 55’ ble lansert den 14. juli. Mediene har tolket pakken dithen at EU vil forby bensin- og dieselbiler fra 2035. En mer dekkende beskrivelse ville være at Europakommisjonen foreslår å innføre engangsavgift på nye personbilers CO2-utslipp fra 2035, 28 år etter at det samme skjedde i Norge.

  • Sterk nedgang i antall drepte i trafikken i Europa

    Sterkere nedgang i antall drepte i trafikken i fjor i 32 europeiske land sett under ett (17,2 %) enn i Norge isolert sett (13,9 %), leser Rune Elvik i ny europeisk statistikk. Likevel, og til tross for en sterk økning i antall hardt skadde i trafikken i Norge i fjor, beholder Norge «for sjette år på rad stillingen som det mest trafikksikre land i verden, muligens unntatt noen små øystater i Stillehavet», poengterer han. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KOMMENTAR: Antall drepte i trafikken gikk ned med 17,2 % i 32 europeiske land i 2020. Det er den største årlige nedgangen som noensinne er registrert. Mindre trafikk som følge av nedstenging av samfunnet under koronapandemien er viktigste forklaring på nedgangen.

     

  • Samferdsel:

    Takk for det gamle, velkommen til det nye

    Samferdsel før og nå. Det var en gang … Inntil for drøye fem år siden kom Samferdsel ut på papir. Foto: F. Dahl

    DAHLS NOTATER: Dagen er kommet da Samferdsel lukker spaltene for stoff fra andre enn ansatte i Transportøkonomisk institutt (TØI), som utgir publikasjonen.

  • Derfor legges Samferdsel ned som uavhengig nettsted

    Et annerledes Samferdsel. Før pinsehelgen publiserte Samferdsel nyheten om at nettstedet går over til å bli et rendyrket TØI-forum. Nå skriver TØIs kommunikasjonssjef, Harald Aas, om bakgrunnen for denne forandringen.

    Samferdsel legges fra 1. juni 2021 ned som uavhengig nettsted for samferdselssektoren. Årsaken er manglende finansiering. Nettstedet vil bli videreført som en kanal for publisering av forskning fra TØI tett koplet til TØIs internettsider toi.no. 

  • Samferdsel stenger sin hittil vidåpne dør

    Fagpublikasjonen Samferdsel snevrer inn. Intet varer evig … I dag er det bestemt at fagpublikasjonen Samferdsel fra tidlig i juni ikke lenger skal ha spaltene åpne for artikler og meningsytringer fra skribenter i øst og vest, nord og sør, inn- og utland, til høyre og til venstre. Illustrasjon: Samferdsel

    NYHET: Samferdsel skal leve videre, men snart ikke lenger i den fasong fagpublikasjonen i årevis har hatt – som et forum for samferdselsrelaterte fagartikler og meningsytringer levert fra ulike miljøer. 

  • En god beretning om bilens erobring av Norge

    Da bilen ble allemannseie i Norge. En stolt Oslo-bileier omkring 1960, i den tiden da, som Rune Elvik skriver, bilen gikk «fra å være en sjeldenhet til å bli allemannseie» i Norge. Foto: Fra et privat arkiv.

    BLIKK PÅ EN BOK: De første bilene kom til Norge omkring 1900. I 2019 stod personbiler for bortimot 90 % av persontransporten på veg. På bare 25 år, fra 1945 til 1970, gikk bilen fra å være en sjeldenhet til å bli allemannseie. 

  • Klartekst i NTP: Null omkomne i trafikken i 2050

    Trafikkontroller. «Det står fortsatt ikke noe forpliktende om å øke kontrollene; heller ikke om å bygge ut automatisk trafikkontroll (ATK)», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    KOMMENTAR: «Det er helt utenkelig at Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet skulle bli enige om å øke kontrollene i trafikken», skriver Rune Elvik. «Det beste man kan håpe på, er at Samferdselsdepartementet framfører et fromt ønske til Justisdepartementet om mer kontroll.»

  • En promille av NTP, men en lønnsom promille

    NTP-penger til teknologirelatert forskning. Transportinfrastruktur i samspill med ny teknologi … Illustrasjon: Klipp fra rapporten Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet (2019).

    KOMMENTAR: En drøy promille av totalsummen i den nye NTP-en er tenkt brukt på forskning på hvordan Norge skal ta ut gevinster ved å utnytte transportinfrastrukturen i samspill med ny teknologi, poengterer Kjell Werner Johansen i denne kommentaren. Og han skriver: «Kanskje er dette blant de mest lønnsomme postene i planen.»

  • Fortetting, flyttepreferanser og bilbruk

    Fortetting. «En viktig konsekvens av fortettingen er (…) at det gjerne er unge voksne og eldre uten hjemmeboende barn som velger å bosette seg i de nybygde leilighetene», skriver Erik Bjørnson Lunke. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KOMMENTAR: Kommentatoren ser «mye som tyder på at det ensidige fokuset på fortetting kanskje ikke er den beste strategien for å nå mål om redusert bilbruk og utslippskutt fra transportsektoren innenfor er rimelig tidsperspektiv.»

Viser fra 1 til 10 av totalt 78 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS