Du er her

Kommentarer

  • Smart mobilitet:

    Luftige visjoner eller faktisk endring – hva må til?

    Glansbildet av fremtidens mobilitet er at du kan designe ditt eget skreddersydde tilbud som er tilpasset deg og ditt behov.

  • Vi må kunne lære mer av ulykkene

    Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?

     

  • Stor NATO-øvelse snart i gang:

    Farlig med sivil trafikk i militære stridssoner

    Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.

  • Stabilitet eller endring i NTP?

    Sterkere søkelys på den gående

    «Etter som årene går og nye versjoner av NTP-dokumenter ser dagens lys, blir de gående, fotgjengerne, mer synlige», skriver Arvid Strand.

  • «Bærekraftig» – igjen og igjen

    Adjektivet «bærekraftig» er i senere års stortingsmeldinger om Nasjonal transportplan (NTP) blitt brukt i sterkt voksende grad, fastslår Arvid Strand i denne kommentaren. Han registrerer at adjektivet hyppig er brukt som «et fyllord uten spesiell betydning.» Han råder ministre og meldingsskrivere i Samferdselsdepartementet til å se «nærmere på språkbruken sin.»

  • Trafikksikkerhet:

    En endeløs rekke av fromme ønsker

    «Et eksempel på symbolpolitikk uten noen som helst konsekvenser for trafikksikkerheten», skriver Rune Elvik etter fremleggelsen av den femte i rekken av tiltaksplaner for trafikksikkerhet på veg. «Den tjener kun et markeringsbehov», mener han.

  • God drift – veien til mobilitet og selvstendighet

    «God drift og godt vedlikehold handler om å skape god fremkommelighet og tilgjengelighet hele året», skriver artikkelforfatterne. En av deres konklusjoner er at drift påvirker livskvaliteten til personer med funksjonsnedsettelse, spesielt når snø og is utgjør en mobilitetsbarriere.

  • OECD: Ros og ris til norsk transportpolitikk

    I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.

  • Skjerpet kniving mellom nordiske flyplasser

    Nordiske hovedflyplassene slåss, med rabatter som våpen, om en størst mulig andel av passasjertrafikken til og fra Norden.

     

  • God samfunnsøkonomi å forsinke bilister

    Busstopp i veien er bedre fordi de som reiser kollektivt kommer raskere frem.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS