Du er her

Kommentarer

  • Anbudsprosesser for offentlig tjenesteyting:

    Fortell i klartekst hvordan tilbudene blir vurdert!

    Denne artikkelen dreier seg om bedømmelse av og tilbakemelding om innleverte tilbud i offentlige anbudsprosesser. Den berører dermed praksis ved forvaltning av store offentlige ressurser; en praksis som etter det jeg kan se, ikke foregår på en betryggende måte i dag. 

  • Nasjonalt kollektivregnskap 2015, presentert av Statens vegvesen:

    En brosjyre med klare forbedringsmuligheter

    Etter å ha lest en brosjyre utgitt av Statens vegvesen, leverer TØI-forsker Arvid Strand i denne kommentaren noen spørsmål – og noen forbedringsforslag.

  • Everybody knows - om å forske på det selvfølgelige

    «Everybody knows» er en tankevekkende tekst, skrevet av nylig avdøde Leonard Cohen. Han hadde neppe særlig mange samferdselstanker i hodet da han skrev den, men han tar tak i noe som også angår samferdselsforskning ...

  • Offentlige anskaffelser – et kvalitetssikret system med tillit?

    «Det er naturlig nok svært vesentlig at bestillerkompetansen i det offentlige er god», skriver Arvid Strand i denne kommentaren, og han tilføyer: «Det er den dessverre ikke alltid. Det kan derfor være en betydelig risiko ved den utvidelsen av nedre grense for tilbud som nå skal gjennomføres.» 

  • Ny bylogistikk kan bidra til bedre byliv

    Byrådet i Oslo sin visjon om «Bilfritt byliv» bør drøftes i et helhetlig perspektiv, der også varelevering og godstransport hører med. Hittil har fokus vært på kollektivreisende, syklister og gående.

  • Noen råd til dem som vil teste selvkjørende biler

    Interessert i å teste selvkjørende kjøretøy på offentlig veg? Artikkelforfatteren fastslår at det i så fall ikke vil være bare-bare å sette i gang.

  • Vi kan bli kvitt alle dødsfall i trafikken, men …

    «Det er enkelt å støtte Nullvisjonen», skriver Rune Elvik i denne kommentaren. «Men hva betyr den mer konkret for hvordan vi arbeider for bedre trafikksikkerhet?»

  • Tunge kjøretøy og trafikkulykker:

    Hva som gjør at det går bra

    «Hva ville skjedd om aktører med innflytelse på trafikksikkerheten spurte hvordan de kan hjelpe sjåføren til å lykkes?» spør Per Andreas Langeland i denne kommentaren. Og han gir noen svar.

  • Nullvekstmålet krever bedre måling av gå- og sykkelandel

    Nullvekstmålet er ambisiøst, og for å vite om vi er på riktig spor, trenger vi gode metoder for å beregne andelen som reiser med forskjellige framkomstmidler. Spesielt utfordrende er det å gi slike tall for gående og syklende. 

  • Lite nytt om trafikksikkerhet

    30. september la regjeringen fram den første stortingsmeldingen om trafikksikkerhet på 30 år. Arbeidet med stortingsmeldingen har pågått siden våren 2015, og mange har sett fram til den. Men det er lite nytt om trafikksikkerhet i den. Selvskryt er det derimot rikelig av.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS