«Etter som årene går og nye versjoner av NTP-dokumenter ser dagens lys, blir de gående, fotgjengerne, mer synlige», skriver Arvid Strand.
Adjektivet «bærekraftig» er i senere års stortingsmeldinger om Nasjonal transportplan (NTP) blitt brukt i sterkt voksende grad, fastslår Arvid Strand i denne kommentaren. Han registrerer at adjektivet hyppig er brukt som «et fyllord uten spesiell betydning.» Han råder ministre og meldingsskrivere i Samferdselsdepartementet til å se «nærmere på språkbruken sin.»
«Et eksempel på symbolpolitikk uten noen som helst konsekvenser for trafikksikkerheten», skriver Rune Elvik etter fremleggelsen av den femte i rekken av tiltaksplaner for trafikksikkerhet på veg. «Den tjener kun et markeringsbehov», mener han.
«God drift og godt vedlikehold handler om å skape god fremkommelighet og tilgjengelighet hele året», skriver artikkelforfatterne. En av deres konklusjoner er at drift påvirker livskvaliteten til personer med funksjonsnedsettelse, spesielt når snø og is utgjør en mobilitetsbarriere.
I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.
Nordiske hovedflyplassene slåss, med rabatter som våpen, om en størst mulig andel av passasjertrafikken til og fra Norden.
Busstopp i veien er bedre fordi de som reiser kollektivt kommer raskere frem.
Ordet robust brukes vel mye i NTP-dokumenter, fremholder Arvid Strand i denne kommentaren.
Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»
Flyselskaper, flypassasjerer og mange med dem vil bli hardt rammet hvis Brexit-forhandlingene ikke gir en løsning som forhindrer lammelse av luftfarten mellom Storbritannia og andre land, poengterer Einar Sørensen i denne kommentaren.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern