Du er her

Kommentarer

  • Veiprising er tingen!

    Bomringenes dager kan være talte, påpeker Kjell Werner Johansen i kommentaren sin 16. juni på disse sidene. Nyere teknologi kan gjøre dem overflødige, for eksempel kan satellitt-teknologier brukes til å la oss betale for det vi faktisk foretar oss på veiene.

  • Oslo i støpesjeen:

    Det settes stor pris på trafikken - men bare om den krysser bomstasjonene

    • Bompengeringen i Oslo feiret 25-årsjubileum i fjor og har bidratt sterkt til at hovedstadsområdet både har fått en kraftig oppgradering av vegnettet og utviklet kollektivtilbudet, der spesielt moderniseringen og utbyggingen av T-banen vil bidra til effektiv persontransport i nye tiår framover.
    • I den nye Oslopakke 3-avtalen har bompengeringen fått to nye oppgaver for de neste tiårene. Utover å samle inn enda mer penger til de gode formålene, skal den flytte trafikk fra rushperiodene og stimulere til økt bruk av null- og lavutslippskjøretøy. Et spørsmål en må ta stilling til da er om dagens bompengering er et egnet verktøy for å oppnå alle disse tre formålene.
  • To av Omkjøringsvegens fire felt kan bli kollektivfelt:

    Tar vi bussen i Trondheim på alvor?

    Trondheim satser milliarder av kroner på superbusskonseptet, men lar viktige tverrforbindelser bli dominert av bilisme. Er dette riktig kollektivsatsing?

  • Oslopakke 3 og Oslobyrådets “misforståelser”

    Det virker som det er en hemmelighet for byrådet i Oslo, men i avtalen om Oslopakke 3 har de gitt sin støtte til å bygge ut en bedre E18 fra Lysaker til Asker, den såkalte Vestkorridoren. Når jeg leser byrådets kommentarer etter Oslopakke 3 nå er signert, virker det som om de ikke forstår at spaden nå skal i jorden.

  • Kjøretøykilometer som indikator for klimaeffekter:

    California viser vei

    Når en besøker den folke- og bilrike delstaten California, er det lett å forstå at det er behov for å begrense den forurensende biltrafikken …

  • Veireform basert på påstander

    «Regjeringen markedsfører selskapsetableringen med at vegbyggingen skal skje raskere, men godtgjør ikke med hvilke mekanismer dette vil skje», skriver Arvid Strand i denne kommentaren.

  • Krevende nytte- og kostnadsvurderinger:

    Ingen selvfølge at ferjefri E39 bør gjennomføres

    Politikere og næringsliv på Vestlandet drømmer om å erstatte ferjene på E39 med broer og tunneler. Ferjefri E39 vil være en ingeniørmessig bragd, men selv om flere av delprosjektene har vært planlagt lenge, er det ingen selvfølge at de bør gjennomføres.

  • Diesel til glede og besvær

    Samtidig som dieselbilene sliter med å bevare sitt gode navn og miljørykte, er det et uunngåelig faktum at de i flere år fremover vil utgjøre en stadig større andel av den registrerte personbilparken. Det kan bety at noen har et problem.

  • Sjøveien og Nasjonal transportplan

    "Norge er det land i Europa som har lengst kystlinje, flest havner og havneanlegg. Vi må begynne å se på dette som en ressurs", påpeker Siri Hatland, adm. dir. i Fraktefartøyenes Rederiforening i dette innspillet til arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-29.

  • Flytting av flyplassen i Bodø:

    Samfunnsøkonomisk lønnsomt – men til hvilken pris?

     

    Hvis en kan bygge ut de sentrumsnære Rønvikjordene i Bodø, vil det være «svært ulønnsomt» å flytte lufthavnen 900 meter for å frigjøre arealer. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS