I samferdselssektoren kan man få inntrykk av at jo større et prosjekt er, jo mer nyttig er det for samfunnet. I noen tilfeller kan det stemme, men såkalte megaprosjekter er først og fremst forbundet med stor usikkerhet, og fallgruvene er mange.
Bomringenes dager kan være talte, påpeker Kjell Werner Johansen i kommentaren sin 16. juni på disse sidene. Nyere teknologi kan gjøre dem overflødige, for eksempel kan satellitt-teknologier brukes til å la oss betale for det vi faktisk foretar oss på veiene.
Trondheim satser milliarder av kroner på superbusskonseptet, men lar viktige tverrforbindelser bli dominert av bilisme. Er dette riktig kollektivsatsing?
Det virker som det er en hemmelighet for byrådet i Oslo, men i avtalen om Oslopakke 3 har de gitt sin støtte til å bygge ut en bedre E18 fra Lysaker til Asker, den såkalte Vestkorridoren. Når jeg leser byrådets kommentarer etter Oslopakke 3 nå er signert, virker det som om de ikke forstår at spaden nå skal i jorden.
Når en besøker den folke- og bilrike delstaten California, er det lett å forstå at det er behov for å begrense den forurensende biltrafikken …
«Regjeringen markedsfører selskapsetableringen med at vegbyggingen skal skje raskere, men godtgjør ikke med hvilke mekanismer dette vil skje», skriver Arvid Strand i denne kommentaren.
Politikere og næringsliv på Vestlandet drømmer om å erstatte ferjene på E39 med broer og tunneler. Ferjefri E39 vil være en ingeniørmessig bragd, men selv om flere av delprosjektene har vært planlagt lenge, er det ingen selvfølge at de bør gjennomføres.
Samtidig som dieselbilene sliter med å bevare sitt gode navn og miljørykte, er det et uunngåelig faktum at de i flere år fremover vil utgjøre en stadig større andel av den registrerte personbilparken. Det kan bety at noen har et problem.
"Norge er det land i Europa som har lengst kystlinje, flest havner og havneanlegg. Vi må begynne å se på dette som en ressurs", påpeker Siri Hatland, adm. dir. i Fraktefartøyenes Rederiforening i dette innspillet til arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-29.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern