Bare 17 % av trafikkskader som behandles av lege eller sykehus kommer med i vår offisielle statistikk over vegtrafikkulykker, som bygger på politiets rapporter. Selv for alvorlige skader er rapporteringsgraden bare 37 %. Det eneste tallet vi kan stole på, er antall drepte.
Tekniske førerstøttesystemer gjør stadig større innhugg i menneskets suverenitet som bilfører. Færre ulykker blir det av det også. Men før vi kan slippe løs helt selvkjørende biler, trengs et skifte i måten å tenke og arbeide med sikkerhet på.
En artikkel fra det tyske IFO-instituttet har fått mye oppmerksomhet i norske medier i påskeuka. Forfatterne hevder at en Tesla Model 3 står for større livsløpsutslipp av CO2 enn en Mercedes 220 med dieselmotor. Men rapporten er basert på nærmest absurd tendensiøse forutsetninger.
Kjell Werner Johansen ser i denne kommentaren gode begrunnelser for samferdselsminister Jon Georg Dales lanserte nyorganisering av arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP).
Det totale antall drepte og hardt skadde i veitrafikken i Norge i 2017 er registrert til 771, noterer Per Andreas Langeland i denne kommentaren. Han ser at tallet kunne være nær fire ganger så stort hvis eneulykker med syklister og fotgjengere hadde kommet med i statistikken.
Glansbildet av fremtidens mobilitet er at du kan designe ditt eget skreddersydde tilbud som er tilpasset deg og ditt behov.
Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?
Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern