Du er her

Debatter

  • Vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene

    Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht. trafikksikkerhet for syklister (og andre myke trafikanter) i byområder. Det skyldes at vi bygger på ulike datakilder.

  • Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

    Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

     

  • Mer om opphøyde sykkelfelt 

    Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

     

  • Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

    Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP). 

  • Nedleggelsen av Samferdsel:

    Dårlig nytt for norsk forskningsformidling

    Snart slutt på Samferdsel i nåværende form. «TØI skal ha ros for å ha opprettholdt Samferdsel under skiftende og krevende rammebetingelser», skriver innsenderne. «TØI har tatt samfunnsansvar og dekket kostnaden ved utgivelse, mens nytten har tilfalt hele samfunnet.» Illustrasjon: Klipp av innholdsfortegnelsen i Samferdsels papirutgave i desember 2015 – den siste før Samferdsel ble et rent nettsted

    DEBATT: «Det at vi nå står uten en fellesnasjonal kanal for populærvitenskapelig forskningsformidling gjør oss til et fattigere samfunn og vil etter vår mening svekke norske transportfaglige miljøer på sikt», skriver forskerne bak dette innlegget.

  • Vestlendinger bør få sove seg langt av gårde

    Nattog. «Hadde det kanskje vært bedre å la all nattogstrafikk lyses ut som én pakke for hele Norge, med forbindelser til Sverige og eventuelt Danmark?», spør Svein Skartsæterhagen. «Kan oppdelingen i trafikkpakker bli en begrensning for framtidig tilbudsutvikling?». Illustrasjonsfoto: Norske tog

    DEBATT: «Da jernbanetunnelen gjennom Oslo åpnet i 1980, ble det mulig med nattog som går gjennom Oslo, men dette er aldri forsøkt», skriver Svein Skartsæterhagen i dette innlegget. Han ser muligheter for nattogforbindelser – uten togbytte i Oslo – mellom Vestlandet og henholdsvis Trondheim, Stockholm samt Göteborg–Malmö–København.

  • Hvorfor godsoverføring fra vei til sjø ikke lykkes

    Gods over fra vei til sjø. «Samferdselsdepartementet har satt ansvaret for sjøtransport og godsoverføring ut til Kystverket i Ålesund; en etat som gjør et godt arbeid i farledsforvaltning og sjøsikkerhet og som har tilsynsmyndighet for havnene, men ingen virkemidler etter havne- og farvannsloven», poengterer Dag Bakka. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: «Vi har den originale oppfatning at dette for en gangs skyld ikke dreier seg om penger, men om system og politikk», skriver Dag Bakka i dette innlegget, der han tar for seg manglende godsoverføring fra vei til sjø. «Vi savner den helhetlige interessen for sjøtransport i sammenheng med vei- og jernbane.»

  • Myndighetene bør i alle fall ikke eie båtene

    DEBATT: Nordlands fylkeskommunes «manglende evne til å innrette tradisjonelle anbudskonkurranser, med tidsfrister som gjør at det blir mulig for flere leverandører å gi tilbud, blir (…) brukt som begrunnelse for at fylket skal utvikle, bygge og eie fartøy selv», skriver Frode Sund i dette innlegget. 

  • Kan vi snart sove oss til kontinentet?

    Fremtidige nattogreiser - kanskje. «En reise til Hamburg i lavprisflyets tidsalder krever nå minst to togbytter, ofte flere. Og den involverer alltid flere togoperatører», skriver Svein Skartsæterhagen. Foto: F. Dahl

    DEBATT: Det fins mange lavthengende frukter for forbedret togtilbud mellom Norge og utlandet, og en satsing her kan gi et solid bidrag til å redusere klimagassutslippene fra flytrafikk mellom Sør-Norge og kontinentet.

  • La oss snakke mer om etter-koronaens transportvaner

    Transportvaner etter koronaen. «Norges offensive elbil-satsing har store, positive effekter for klimakrisen», skriver Baard Amundsen. «Jeg tillater meg allikevel å etterlyse norske journalister, politikere og forskere som ser utenfor bilen.» Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: «Koronakrisen har lært verden at folk gjerne velger sykkel i byene, og de liker det», skriver Baard Amundsen. Han ser dette som et utgangspunkt for styrket satsing på sykling og annen aktiv transport i en etter-koronaen-tid, men etterlyser i så henseende mer engasjement fra norske journalister, politikere og forskere.  

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS