Du er her

Debatter

  • Gode råd til deg som vil skrive debattinnlegg

    Aftenpostens Ingvild Berg presenterte 16/2 2016 noen gode råd til dem som vil ha sine meninger presentert som debattinnlegg i avisen eller på nettet. Samferdsel gir sin tilslutning til hennes gode råd og serverer her en noe redigert versjon:

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

  • Regjeringen bidrar til mer tungtransport på vei

    Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti legger opp til at enda flere lastebiler kommer på norske veier. Samtidig sier partiene at dette er et budsjett for grønnere transport. Det er i beste fall en stor overdrivelse.

  • Vassumkrysset – Norges viktigste veikryss?

    DEBATT: Kostnadseffektiv godstransport til utlandet er viktig for Norge, poengterer Paul Barkve i dette innlegget, der han går inn for en god veiforbindelse – via broer – mellom E134 vest for Drammensfjorden og Vassumkrysset på østsiden av Oslofjorden.

  • Økning i CO2-avgifta rammer lokalt næringsliv

    Dersom forslaget til Statsbudsjettet 2018 blir vedtatt, har CO2-avgiften doblet seg siden 2013. Avgiften vil da være på 1,22 kr pr. liter fra 2018.

  • På tide med et «Havinor»!

    «Staten har tatt grep gjennom Avinor. Denne modellen bør overføres til havnene. Staten bør snarlig opprette et havnenes Havinor ved sjøfartens egen transportetat, Kystverket», skriver Tor Arne Borge og Kenneth Erdal.

  • Holdeplassavstand – tilsvar til Minken

    DEBATT: I debattinnlegget «Holdeplassavstand – en gang til» kritiserer Harald Minken fra Transportøkonomisk institutt det metodiske grunnlaget for vår beregning av optimal holdeplassavstand. Vi svarer her på kritikken ved å presisere metoden og forutsetningene som danner grunnlaget for Minkens innlegg.

  • Holdeplassavstand – en gang til

    I artikkelen «Færre holdeplasser, flere reisende» som Mari Betanzo og Kristine Wika Haraldsen fra Urbanet Analyse publiserte på samferdsel.toi.no 5. oktober, bygger forfatterne videre på det metodiske opplegget i Norheim mfl. (2011).

  • Tunnel uten framtid

    Stortinget har nylig behandlet Nasjonal tranportplan 2018–29 og gått inn for et ekstra tunnelløp på riksvei 23 under Oslofjorden. Det er både kortsynt og ulønnsomt.

Viser fra 1 til 10 av totalt 39 artikler

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS