Du er her

Debatter

  • Ferge over Tysfjorden. «Fergesambandet Bognes–Skarberget innstilles tidvis av værforhold, da dirigeres all trafikk til sambandet Drag–Kjøpsvik, som ligger mer værbeskyttet inne på Tysfjorden», skriver Tor Asgeir Johansen. Kartutsnitt fra Google Maps

    Ferge over Tysfjorden, la oss satse på Drag–Kjøpsvik

    DEBATT: For en effektiv fergekryssing av Tysfjorden i Nordland bør man styrke forbindelsen Drag–Kjøpsvik istedenfor å styrke forbindelsen Bognes–Skarberget, argumenterer Tor Asgeir Johansen i dette innlegget.

  • Mye taler for nye nattog-relasjoner Østlandet–Nordland

    Nye nattog-forbindelser. «For dem som skal reise lenger enn Oslo–Trondheim, hadde det vært mye mer effektivt om også tiden hvor man sover mens toget står stille, kunne brukes til å reise», skriver Svein Skartsæterhagen. «Dette kan oppnås ved å kjøre gjennomgående nattog fra Oslo til Nordland.» Illustrasjonsfoto: Sigrid Elsrud

    DEBATT: «I de siste par årene har det heldigvis blitt fornyet interesse for å reise med tog også på lengre strekninger», skriver forfatteren av dette innlegget. Han foreslår nye nattog-relasjoner mellom Østlandet og Nordland. 

  • Den farligste tunnelen i landet blir mye farligere

    Oslofjordforbindelsen, bro eller tunnel. «Ny parallell tunnel vil gi flere branner i takt med økende trafikk og bli en bratt ‘omvendt fjellovergang’ med høydeforskjell på 240 meter og 7 prosent stigning i begge retninger», skriver Åslaug Sem-Jacobsen. Illustrasjon: Klipp av tverrsnitt, Statens vegvesen

    DEBATT: Regjeringen med Høyre som pådriver har med sitt vedtak om å bygge et parallelt tunnelløp til den eksisterende E134 Oslofjordtunnelen ikke tatt innover seg kunnskap om konsekvensene. Eller ubehaget for oss som skal bruke den. 

  • Korona og samferdsel:

    Pandemiens betydning for Norges forsyningssikkerhet

    Korona, forsyningssikkerhet. Store utfordringer for næringslivet, ikke minst for transportindustrien … Datafangst fra rundt 1600 lastebiler inngår i et TØI-ledet prosjekt som analyserer effekter av pandemien på nasjonal forsyningssikkerhet. Illustrasjonsfoto: F. Dah

    HVA NÅ? Pandemien har åpnet for et «levende eksperiment» som gir mulighet til å identifisere hvordan næringslivet faktisk tilpasser seg krisesituasjoner, poengterer artikkelforfatterne.

  • Korona og samferdsel:

    Det kommer et veikart for hydrogen

    Samferdselen i koronanes kjølvann. Hydrogen til fremdrift på vei, jernbane, i luften, til sjøs … Norsk Hydrogenforum ser mange muligheter. Her et konsept til et bunkringsskip for hydrogen (LH2). Bak konseptet står Moss Maritime, Equinor, Wilhelmsen og DNV GL. Illustrasjon: Moss Maritime

    HVA NÅ? Statsminister Erna Solberg vil satse på hydrogen. Hydrogenstrategien skal følges opp med et veikart for hydrogenknutepunkter. Gjennom disse knutepunktene skal kollektivtrafikk, båtruter, ferger og industri få tilgang til hydrogen. Dette lyder som musikk i bransjens ører. 

  • Velg raskeste spor til Sørlandet

    Grenlandsbanen, prioritering. «Oslo–Kristiansand kan kjøres på 3:40 timer via Grenlandsbanen, noe som er ca. én time raskere enn i dag», skriver Per Fjeldal. Illustrasjon fra det tidligere Jernbaneverkets konseptvalgutredning for Grenlandsbanen

    DEBATT: «Til nå har det nærmest vært opplest og vedtatt at Intercity må være ferdig utbygget med dobbeltspor til Porsgrunn, før man realiserer Grenlandsbanen», skriver innsenderen, som her argumenterer for omvendt utbyggingsrekkefølge.

  • Korona og samferdsel

    Nytenkning om prissetting av kollektivtransporten

    HVA NÅ? «Økt frykt for smitte og motstand mot trengsel på kollektivtransporten øker viktigheten av å jobbe for å spre reisene utover døgnet», skriver artikkelforfatterne. «Tidsdifferensierte takster er et tiltak for å gjør akkurat dette.»

     

  • Korona og samferdsel

    Nærskipsflåten – en viktig brikke

    HVA NÅ? Regjeringen satte i gang de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid grunnet den pågående korona-pandemien. Selv om samfunnet ble stengt ned og helsevesenet ble satt på prøve, fortsatte den landsomfattende transportlogistikken. Varer kom frem, og beviset for at det ikke var noe grunn for å hamstre, ble stadig bekreftet.

  • Moped uten aldersgrense

    DEBATT: «Solberg-regjeringen slapp løs utleienæringen og elsparkesyklene. Nå bør regjeringen rydde opp etter seg», skriver innsenderen. «Første skritt vil være et forbud mot å kjøre på fortau og omklassifisering til moped (ståmoped).»

  • Tiden kan være inne for å satse på MaaS

    HVA NÅ? Artikkelforfatteren ser at det kanskje er nå – under koronakrisen og i etterkant av den – at verden for alvor bør satse på MaaS (Mobility as a Service) for å redusere bilbruk og utslipp gjennom å dele transportressurser.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS