Du er her

Debatter

  • Gode råd til deg som vil skrive debattinnlegg

    Aftenpostens Ingvild Berg presenterte 16/2 2016 noen gode råd til dem som vil ha sine meninger presentert som debattinnlegg i avisen eller på nettet. Samferdsel gir sin tilslutning til hennes gode råd og serverer her en noe redigert versjon:

  • Tunnel uten framtid

    Stortinget har nylig behandlet Nasjonal tranportplan 2018–29 og gått inn for et ekstra tunnelløp på riksvei 23 under Oslofjorden. Det er både kortsynt og ulønnsomt.

  • Brynstunnelen:

    Hvor bra gikk det?

    I et debattinnlegg i Samferdsel hevder Harald Minken at vår rapport (1566/2017) om effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjonen i Brynstunnelen har så store svakheter at den bør revideres.

  • Veikryssing av Oslofjorden:

    Kan ESA stoppe fatalt feilgrep?

    Regjeringen og stortingsflertallet har vedtatt en tunnel nummer to istedenfor bro over Oslofjorden –  i suveren forakt for alle faglige råd og kvalitetssikret beregning av samfunnsnytten av alternativene.

  • Da Brynstunnelen var halvveis stengt:

    Gikk det egentlig så bra?

    Harald Minken ser i dette innlegget med kritisk blikk på en TØI-rapport om konsekvensene av stengningen av to av fire felt i Brynstunnelen i Oslo. «Svakhetene er så store at en bør vurdere å gi ut en revidert utgave», skriver han.   

     

  • Bygg ferdig E6 i Gudbrandsdalen nå – ikke i 2029!

    Over 100 millioner av skattebetalernes penger er brukt på å gjøre siste del av E6 gjennom Gudbrandsdalen klar til utbygging. Alt er klart. Regjeringa sier stopp.

  • Togforsinkelser mens jernbanen oppgraderes:

    Bortkastede milliarder?

    Som pendler med tog halve året har jeg de siste årene merket en gradvis bedring av punktlighet i trafikken. Men nå vender vi tilbake til en periode med buss for tog, innstillinger og forsinkelser.

  • Lyntog er intet klimatiltak!

    Fremfor å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, bør Norge satse på raskere forbindelser med ordinære tog – ikke lyntog, fremholder Frode Hammer i dette innlegget.

  • Godshavn på Ågotnes:

    Et eksempel på manglende helhetstenkning

    Å legge Bergens fremtidige godshavn til Ågotnes vil direkte motvirke regjeringens mål om å overføre mer gods fra vei til sjø. Dersom varetransport skal blir grønnere og mer lønnsom, er det avgjørende å samlokalisere knutepunkt for ulike transportformer.

     

Viser fra 1 til 10 av totalt 32 artikler

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS