Du er her

Debatter

  • To misvisende «myter» om klimapolitikk

    NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.

  • Indre Oslofjorden:

    Bro-alternativet bør få en ny sjanse

    EFTAs klageorgan ESA kan stoppe regjeringens planer om en tunnelløsning for fremtidens Oslofjordforbindelse. Mens vi venter på avgjørelsen i Brussel bør samferdselsministeren se på alternativet bro med friske øyne.

  • Forsinket planlegging uten kvalitet og legitimitet

    Martin Lund-Iversen fremholder i dette innlegget at det å integrere KVU/KS1 o.l. med plan etter plan- og bygningsloven kan redusere planleggingstiden for store infrastrukturprosjekter – og samtidig gi planleggingen styrket kvalitet og økt legitimitet.

  • Foran det store kaos i europeisk luftfart

    Tidligere samferdselsråd Olav Grimsbo ved Norges EU-ambassade i Brussel redegjorde i en grundig analyse i Samferdsel for konsekvensene av Brexit – og spesielt for luftfarten. En av hans viktigste konklusjoner er at norsk transport – luftfarten ikke minst – ikke synes å ta situasjonen med nok alvor.

  • Bompenger og journalistikk

    Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.

  • Transportsektoren samarbeider for lavere utslipp

    Et CO2-fond for næringstransporten kan kutte klimagassutslippene med 25–30 prosent innen 2030. Næringslivet er klare til å forplikte seg – nå må politikerne gjøre det samme.

  • Biodrivstoff-tallenes klare tale

    Tallene viser at biodrivstoffpolitikken virker. Med disse tallenes klare tale i bakhodet, vil vi slå et slag for en saklig debatt rundt norsk biodrivstoffpolitikk.

     

  • Ikke fullt så feil, dette klimaregnskapet vårt

    Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel 08.08.2018. Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til – og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din. Videre følger noen årsaker til dette.

  • Feil klimaregnskap for næringstransport i Oslo

    Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer. Når det gjelder klimaberegningen, hevder jeg likevel at TØI går seg bort i kompliserte og unødvendige beregninger.

     

  • CO2-avgift på LNG på skip øker utslippene

    Fjerning av fritaket for CO2-avgift på flytende naturgass (LNG) som drivstoff på skip ble innført i statsbudsjettet i 2018. Det er beklagelig om dette ikke blir rettet opp i revidert nasjonalbudsjett.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS