Du er her

Debatter

  • Hvilken debatt avspores?

    Bård Norheim (BN) har skrevet en kommentar til min kronikk om Nullvekstmålet som får det til å se ut som om min kronikk handler om Urbanet Analyse. Det gjør den ikke.

  • Har Arvid Strand sovet i timen?

    Arvid Strand tar i en kronikk på Samferdsels nettsider 25. august et kraftig oppgjør med noen analyser Urbanet Analyse har gjort i forbindelse med Nullvekstmålet for biltrafikken. Daglig leder i Urbanet Analyse, Bård Norheim, svarer på tiltale …

  • Sannsynliggjort er ikke det samme som dokumentert

    • Utbyggingsselskapet Nye veier AS ble skapt da Solberg-regjeringen arbeidet med sin plattform etter valgseieren høsten 2015. Det var ideologi og ikke rasjonelle overlegninger som lå bak det å etablere en institusjon på siden av det eksisterende Statens vegvesen.
    • Slik sett er det litt naivt, og ganske fåfengt, at jeg ett år etter at meldingen til Stortinget om selskapsetableringen, analyserer meldingsteksten og konkluderer at det dreier seg om slett utredningsarbeid vurdert ut fra en tradisjonell, norsk utredningsmal.
  • CO2-fond gjør susen

    På Erna Solbergs "top level"-konferanse om klimatiltak i transportsektoren den 21. april brukte de tiden til å kosesnakke om elbil-politikken og visjoner langt fram i tid, mens de nære tiltakene som virkelig bidrar stort sett ikke var nevnt.

  • Mjøsa-regionens vei mot vest

    Paul Barkve går i dette debattinnlegget inn for et bedre veisamband mellom Mjøsa-regionen og Vestlandet.

  • Debatten om sykkelsatsingen fortsetter:

    På stedet hvil – vi må videre

    DEBATT: Er den realistisk eller ikke – den nasjonale målsettingen om mer sykling? Arvid Strand holder liv debatten etter at hans innlegg her på nettstedet 12. januar ble kommentert 10. mars i år av Vegdirektoratets Tanja Loftsgarden og Alberte Ruud.   

  • DEBATT:

    Sykkelsatsing - fra ord til handling

    Arvid Strand skriver i en kommentar 12/1 2016 på nettstedet Samferdsel at det nasjonale målet om økt sykkelandel er for ambisiøst, og at det er lite realistisk å nå målet om 8 prosent sykkelandel i 2023. Vi mener det er nødvendig å nyansere bildet, og ønsker å vise til erfaringer som viser at det nytter å satse på sykkel.

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementets innsigelsespraksis:

    Hva er det Sanner har forstått?

    9. februar 2016 skrev kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner brev til blant andre Skaun kommune og fylkesmannen i Sør-Trøndelag. Han meldte at hovedtyngden av innsigelsene til kommuneplanens arealdel var avvist. Meddelelsen ble sikkert møtt med glede i Skaun, mens budskapet vil jeg tro vakte skuffelse i fylkesmannens lokaler.

  • Om midtrekkverk

    Bruk så lite penger som mulig på trafikksikkerhet…

    Min påpekning her på nettstedet Samferdsel 5. januar av at midtrekkverk er et dyrt trafikksikkerhetstiltak har ikke falt i god jord hos alle. Det er ingen tvil om at midtrekkverk gir en veldig stor reduksjon av antall drepte og hardt skadde. Men skal vi bygge det ut på alle veger der det regnes som aktuelt, vil det koste om lag 6 milliarder kroner. Det er nesten like mye som vi i dag bruker på alle trafikksikkerhetstiltak til sammen.

  • Instituttsjefens ensidige tro på veiprising

    Der er mange slags former for restriksjoner. Det gjelder å se seg rundt og være åpne for andres ideer.

Viser fra 61 til 70 av totalt 70 artikler
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS