DEBATT: Er den realistisk eller ikke – den nasjonale målsettingen om mer sykling? Arvid Strand holder liv debatten etter at hans innlegg her på nettstedet 12. januar ble kommentert 10. mars i år av Vegdirektoratets Tanja Loftsgarden og Alberte Ruud.
Arvid Strand skriver i en kommentar 12/1 2016 på nettstedet Samferdsel at det nasjonale målet om økt sykkelandel er for ambisiøst, og at det er lite realistisk å nå målet om 8 prosent sykkelandel i 2023. Vi mener det er nødvendig å nyansere bildet, og ønsker å vise til erfaringer som viser at det nytter å satse på sykkel.
Aftenpostens Ingvild Berg presenterte 16/2 2016 noen gode råd til dem som vil ha sine meninger presentert som debattinnlegg i avisen eller på nettet. Samferdsel gir sin tilslutning til hennes gode råd og serverer her en noe redigert versjon:
9. februar 2016 skrev kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner brev til blant andre Skaun kommune og fylkesmannen i Sør-Trøndelag. Han meldte at hovedtyngden av innsigelsene til kommuneplanens arealdel var avvist. Meddelelsen ble sikkert møtt med glede i Skaun, mens budskapet vil jeg tro vakte skuffelse i fylkesmannens lokaler.
Min påpekning her på nettstedet Samferdsel 5. januar av at midtrekkverk er et dyrt trafikksikkerhetstiltak har ikke falt i god jord hos alle. Det er ingen tvil om at midtrekkverk gir en veldig stor reduksjon av antall drepte og hardt skadde. Men skal vi bygge det ut på alle veger der det regnes som aktuelt, vil det koste om lag 6 milliarder kroner. Det er nesten like mye som vi i dag bruker på alle trafikksikkerhetstiltak til sammen.
Der er mange slags former for restriksjoner. Det gjelder å se seg rundt og være åpne for andres ideer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern