Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer. Når det gjelder klimaberegningen, hevder jeg likevel at TØI går seg bort i kompliserte og unødvendige beregninger.
Fjerning av fritaket for CO2-avgift på flytende naturgass (LNG) som drivstoff på skip ble innført i statsbudsjettet i 2018. Det er beklagelig om dette ikke blir rettet opp i revidert nasjonalbudsjett.
«Etter mitt syn finnes det for mye penger blant offentlige bestillere», skriver Arvid Strand i dette innlegget. «De ansatte kan kjøpe seg fri fra arbeid de kunne gjort selv.»
«Politikere på Stortinget synes å mangle inngående kunnskaper om Ringeriksbanen», skriver Jørn Hanssen i dette innlegget. På vegne av MiljøRett §112 mener han at «det vil være anstendig av politikerne å utsette dette svært kostnadsdrivende og miljøødeleggende jernbaneprosjektet.»
Det var et vidunderlig handlingsprogram 2018–2029 som Jernbanedirektoratet serverte 9. april. Der ga direktoratet en tydelig og skjønn utsettelse for byggestart og ferdigstilling av Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – mellom Sandvika og Hønefoss.
Nå er dansen i gang, kostnadsøkninger og utsettelse for Ringeriksbanen. I planene for de fire InterCity-strekningene rundt Oslo har Ringeriksbanen laveste prioritet.
Harald Minken, TØI-forsker, minner i dette innlegget om hva Dovre og TØI for fem år siden skrev i sin kvalitetssikring av Intercity-planen: «Vi er redd det har festet seg altfor høye forventninger til mulig gjennomføringstid for intercitystrekningene.»
Raske togforbindelser mellom hovedsteder som ligger nær hverandre er en selvfølge i de fleste land, men dessverre ikke i Norden.
Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti legger opp til at enda flere lastebiler kommer på norske veier. Samtidig sier partiene at dette er et budsjett for grønnere transport. Det er i beste fall en stor overdrivelse.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern