Regjeringen la onsdag 10. april frem forslag til ny havne- og farvannslov. Det var knyttet store forventninger til dette i næringen, men skuffelsen ble stor. Forslaget vil ikke bidra til mer sjøtransport.
«Min påstand er at Ringeriksbanen følger den mest ubegavede trasé som det er mulig å trekke opp, og kostnadene følger logisk etter», skriver Kåre Bech i dette innlegget.
«På vegne av sjøtransporten frykter vi at regjeringen gjør alvor av et omstridt forslag om en såkalt ‘liberalisering av havnekapitalen’», skriver innsenderne. Hvis så skjer, vil det bety «at kommunene kan tappe havnene for kapital, legge ned havnen og bruke arealene til noe annet.»
Det har blitt skapt et inntrykk av at en rekke ansatte i Statens vegvesen nå mister jobbene sine. Dette er feil!
Veiprising betyr at trafikantene må betale en avgift som, så langt det er mulig, samsvarer med den ulempen den enkelte trafikant skaper for andre trafikanter og for andre samfunnsmedlemmer mer generelt.
DEBATT: Satellittbasert veiprising for tungtransport, som nå utredes, og kanskje senere for hele transportsektoren, er ingen god idé og bør konsekvensvurderes, mener innsenderen, som i dette innlegget forklarer hvorfor.
Dersom østalternativet velges for ny E8 ved Ramfjorden i Tromsø, vil det ifølge Olav Ellevset og Stein Fyksen bli demonstrert «hvor lite vekt samferdselsministeren og regjeringen legger på økonomiske rasjonelle hensyn i norsk vegutbygging.» Ellevset og Fyksen ser vestalternativet som «en klar vinner.»
Har Stortinget gått fra sans og samling? Vil ansatte flykte, fagmiljøer forvitre og kostnadene for fylkesvegene eksplodere? Skrekkscenariene er mange i debatten om å overføre ansatte i Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 2020.
NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.
EFTAs klageorgan ESA kan stoppe regjeringens planer om en tunnelløsning for fremtidens Oslofjordforbindelse. Mens vi venter på avgjørelsen i Brussel bør samferdselsministeren se på alternativet bro med friske øyne.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern