Du er her

Debatter

  • Gode råd til deg som vil skrive debattinnlegg

    Aftenpostens Ingvild Berg presenterte 16/2 2016 noen gode råd til dem som vil ha sine meninger presentert som debattinnlegg i avisen eller på nettet. Samferdsel gir sin tilslutning til hennes gode råd og serverer her en noe redigert versjon:

  • Korona og samferdsel:

    Pandemiens betydning for Norges forsyningssikkerhet

    Korona, forsyningssikkerhet. Store utfordringer for næringslivet, ikke minst for transportindustrien … Datafangst fra rundt 1600 lastebiler inngår i et TØI-ledet prosjekt som analyserer effekter av pandemien på nasjonal forsyningssikkerhet. Illustrasjonsfoto: F. Dah

    HVA NÅ? Pandemien har åpnet for et «levende eksperiment» som gir mulighet til å identifisere hvordan næringslivet faktisk tilpasser seg krisesituasjoner, poengterer artikkelforfatterne.

  • Korona og samferdsel:

    Det kommer et veikart for hydrogen

    Samferdselen i koronanes kjølvann. Hydrogen til fremdrift på vei, jernbane, i luften, til sjøs … Norsk Hydrogenforum ser mange muligheter. Her et konsept til et bunkringsskip for hydrogen (LH2). Bak konseptet står Moss Maritime, Equinor, Wilhelmsen og DNV GL. Illustrasjon: Moss Maritime

    HVA NÅ? Statsminister Erna Solberg vil satse på hydrogen. Hydrogenstrategien skal følges opp med et veikart for hydrogenknutepunkter. Gjennom disse knutepunktene skal kollektivtrafikk, båtruter, ferger og industri få tilgang til hydrogen. Dette lyder som musikk i bransjens ører. 

  • Velg raskeste spor til Sørlandet

    Grenlandsbanen, prioritering. «Oslo–Kristiansand kan kjøres på 3:40 timer via Grenlandsbanen, noe som er ca. én time raskere enn i dag», skriver Per Fjeldal. Illustrasjon fra det tidligere Jernbaneverkets konseptvalgutredning for Grenlandsbanen

    DEBATT: «Til nå har det nærmest vært opplest og vedtatt at Intercity må være ferdig utbygget med dobbeltspor til Porsgrunn, før man realiserer Grenlandsbanen», skriver innsenderen, som her argumenterer for omvendt utbyggingsrekkefølge.

  • Korona og samferdsel

    Nytenkning om prissetting av kollektivtransporten

    HVA NÅ? «Økt frykt for smitte og motstand mot trengsel på kollektivtransporten øker viktigheten av å jobbe for å spre reisene utover døgnet», skriver artikkelforfatterne. «Tidsdifferensierte takster er et tiltak for å gjør akkurat dette.»

     

  • Korona og samferdsel

    Nærskipsflåten – en viktig brikke

    HVA NÅ? Regjeringen satte i gang de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid grunnet den pågående korona-pandemien. Selv om samfunnet ble stengt ned og helsevesenet ble satt på prøve, fortsatte den landsomfattende transportlogistikken. Varer kom frem, og beviset for at det ikke var noe grunn for å hamstre, ble stadig bekreftet.

  • Moped uten aldersgrense

    DEBATT: «Solberg-regjeringen slapp løs utleienæringen og elsparkesyklene. Nå bør regjeringen rydde opp etter seg», skriver innsenderen. «Første skritt vil være et forbud mot å kjøre på fortau og omklassifisering til moped (ståmoped).»

  • Tiden kan være inne for å satse på MaaS

    HVA NÅ? Artikkelforfatteren ser at det kanskje er nå – under koronakrisen og i etterkant av den – at verden for alvor bør satse på MaaS (Mobility as a Service) for å redusere bilbruk og utslipp gjennom å dele transportressurser.

  • Korona og samferdsel

    Hjemmekontor – mindre kø, færre transportprosjekter

    HVA NÅ? «Hvis koronaen kan føre til noe positivt, så er det at den kan ha bidratt til å sette spørsmålstegn ved behovet for en rekke store veg- og jernbaneprosjekter som har til felles at de skal øke transportkapasiteten inn mot byene», skriver artikkelforfatteren.

  • Korona og samferdsel

    Nye reisevaner til jobb med korona

    HVA NÅ? «Dagens advarsler mot å reise kollektivt kan få langvarige negative konsekvenser hvis flere reisende velger privatbilen selv etter at forholdene er normalisert», skriver artikkelforfatteren. «Det vil gjøre det svært vanskelig å innfri Norges ambisiøse miljø- og klimaforpliktelser.»

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS