Du er her

Debatter

  • Jernbanepakke er politikk, ikke juss

    EUs fjerde jernbanepakke.  Grunnloven hindrer ikke Norge fra å slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke, poengterer Sverre Myrli, som imidlertid skriver: «Noe annet er om vi bør gjøre det.» Foto: Ap

    DEBATT: Arbeiderpartiet vil ha flere tog, ikke flere direktører. Derfor sier vi nei til høyreregjeringens oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har lenge varslet vår motstand mot tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke. 

  • Er fotgjengerne med på dugnaden?

    Korona-avstand.  «Når mange personer ikke forsøker å holde én meters avstand der det er praktisk mulig, kan det bety at de kanskje ikke bryr seg som så mye om smittevern i andre sammenhenger – også innendørs?» spør Jens Kr. Steen Jacobsen. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: Deltakende observasjon av ferdselen på Oslos fortauer og gangveier i vel ett år tyder på at mange mennesker ennå ikke har fått med seg eller ikke bryr seg om at de skal holde avstand. Mange deler for eksempel ikke plassen med dem de møter.

  • E18 Tvedestrand–Dørdal:

    Motorvei som prinsipp – eller som problemløser?

    Alternativ veiløsning på Sørlandet. En del av dagens E18 som i Naturvernforbundets vurdering har så god standard at nybyggingen som regjeringen og Nye Veier går inn for, bør skrinlegges – til fordel for natur, miljø og et mer fornuftig investeringsnivå. Foto: Google Maps

    DEBATT: Regjeringens forslag om utbygging av E18 på Sørlandet bør få varsellampene til å blinke. Er planene basert på et prinsipp om at vi må få firefelts motorveier for høy fart, uavhengig av miljøulemper, naturødeleggelser og dårlig lønnsomhet?

  • Elsparkesyklenes tenkte rolle i 2030

    Elsparkesykler i 2030. «De aller fleste borgerne i hovedstaden har fått seg månedskort, som kan brukes på alle former for kommunal transport – inkludert tog, buss, trikk og elsparkesykler», skriver Christina Moe Gjerde når hun tenker seg år 2030. Foto: Voi

    DEBATT: I fremtiden vil det være mulig å komme seg hvor man vil i hovedstaden på under et kvarter – hvis politikerne vil legge til rette for mikromobilitet. 

  • Klart nødvendig å regulere bruk av elsparkesykler

    Sparkesykkel og elsparkesykkel. Det er forskjell på en liten umotorisert sparkesykkel og en stor elsparkesykkel, poengterer Stein Leikanger, som vedlegger dette bildet til sitt innlegg. Foto: Stein Leikanger

    DEBATT: Selskapene som leier ut elsparkesykler «har ikke behov for gråtekoner som utnevner seg til å tale deres sak», skriver Stein Leikanger i dette innlegget. «De har behov for et tydelig regelverk som sikrer at det ikke blir overetablering, at andre brukere av byrommet ikke blir forbannet på dem og at konkurransen ikke blir en batalje mellom vikinger på tokt, som nå.»

  • Elsparkesykkelen – advarsel mot streng regulering

    Strid om elsparkeytkler. Kollektivterminalen i Lillestrøm, foto signert Frode Hofset. «Ikke problemer med elsparkesykler her», lyder hans kommentar til bildet.

    DEBATT: Hjelmpåbud, aldersgrense, parkeringsrestriksjoner og egne kjøreregler vil sette foten ned for bruken av elsparkesykkelen, dette meget brukervennlige framkomstmiddelet som er blitt så populært blant ungdommen.

  • Gående er byens viktigste trafikanter

    Nye regler for elsparkesykler. «Saken trenger et overordnet politisk grep, ikke bare en byråkratisk regeljustering», skriver Nielsen og Spurkeland. «Nye regler må bidra til bedre fremkommelighet og trygghet for fotgjengerne.» Illustrasjonsfoto: Gustav Nielsen

    DEBATT: I sitt forslag til nye regler for elsparkesykler, nå ute på høring med frist 10. februar, har Statens vegvesen glemt sin egen gåstrategi og at de gående er byens viktigste trafikanter.

  • Mer effektivitet med elektrifisering av Rørosbanen

    Rørosbanen, smart å elektrifisere. «En elektrifisering av Rørosbanen (vil) åpne opp for flere nye muligheter for trafikken mellom nord og sør, slik at totaltrafikken blir mer effektiv», skriver Svein Skartsæterhagen. Bildet, fra Røros stasjon, er tatt i 2019 og viser et Vy-tog. Senere er driften av trafikken på Rørosbanen overtatt av svenske SJ. Foto: Kolbkorr/Wikimedia Commons

    DEBATT: En elektrifisering av Rørosbanen kan bidra til å overføre mer trafikk til jernbanen, fra både flyet og veien, poengterer Svein Skartsæterhagen i dette innlegget.

  • Korona og samferdsel

    En anledning til en ny tilnærming til luftfarten

    Luftfarten etter koronaen. «Nødpakkene er faktisk ikke ment som stimulans til vesentlige forandringer når det gjelder flytrafikkutvikling og flyplassutvidelser», skriver artikkelforfatteren. «Nødpakkene fremstår derfor som utilstrekkelige som svar på ulike spørsmål som diskuteres i samfunnet.» Bildet er tatt en travel dag – før koronatiden – på flyplassen Gatwick syd for det sentrale London. Foto: F. Dahl

    HVA NÅ? «Finnes det ikke et presserende behov for å tenke nytt, slik at luftfarten kan komme seg ut av krisen og bidra på en bedre måte til samfunnets behov og forventninger, bort fra en ubegrenset vekst i flytrafikken i alle retninger?» spør artikkelforfatteren.

  • NTP må følge opp der klimaplanen kommer til kort

    Klimaplanens virkninger. Digital kommunikasjon kan bidra til å redusere både flytrafikken og biltrafikken, og med redusert biltrafikk «vil veiutvidelser kunne bli mindre lønnsomt eller enda mer ulønnsomt», skriver Holger Schlaupitz. Illustrasjon: F. Dahl

    DEBATT: Regjeringen har endelig lagt fram den nye klimaplanen. Økt pris på CO2-utslipp er et viktig element som vil påvirke transportsektoren. Men planen må følges opp med en helhetlig politikk som løser summen av transportsektorens miljøutfordringer.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS