Du er her

Debatter

  • Hva foregår i tjeneste- kjøpmarkedet?

    «Etter mitt syn finnes det for mye penger blant offentlige bestillere», skriver Arvid Strand i dette innlegget. «De ansatte kan kjøpe seg fri fra arbeid de kunne gjort selv.»

  • Er Ringeriksbanen et anstendig samferdselsprosjekt?

    «Politikere på Stortinget synes å mangle inngående kunnskaper om Ringeriksbanen», skriver Jørn Hanssen i dette innlegget. På vegne av MiljøRett §112 mener han at «det vil være anstendig av politikerne å utsette dette svært kostnadsdrivende og miljøødeleggende jernbaneprosjektet.»

     

  • Bergensbanen – via Nittedal heller enn via Sandvika

    Det var et vidunderlig handlingsprogram 2018–2029 som Jernbanedirektoratet serverte 9. april.  Der ga direktoratet en tydelig og skjønn utsettelse for byggestart og ferdigstilling av Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – mellom Sandvika og Hønefoss.   

  • Fornuftig av Bane NOR-sjefen

    Nå er dansen i gang, kostnadsøkninger og utsettelse for Ringeriksbanen. I planene for de fire InterCity-strekningene rundt Oslo har Ringeriksbanen laveste prioritet.

  • Ikke helt uventet, det Bane NOR nå sier om Intercity

    Harald Minken, TØI-forsker, minner i dette innlegget om hva Dovre og TØI for fem år siden skrev i sin kvalitetssikring av Intercity-planen: «Vi er redd det har festet seg altfor høye forventninger til mulig gjennomføringstid for intercitystrekningene.»

  • Norsk-svensk dobbeltspor åpner nye muligheter

    Raske togforbindelser mellom hovedsteder som ligger nær hverandre er en selvfølge i de fleste land, men dessverre ikke i Norden. 

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

  • Regjeringen bidrar til mer tungtransport på vei

    Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti legger opp til at enda flere lastebiler kommer på norske veier. Samtidig sier partiene at dette er et budsjett for grønnere transport. Det er i beste fall en stor overdrivelse.

  • Vassumkrysset – Norges viktigste veikryss?

    DEBATT: Kostnadseffektiv godstransport til utlandet er viktig for Norge, poengterer Paul Barkve i dette innlegget, der han går inn for en god veiforbindelse – via broer – mellom E134 vest for Drammensfjorden og Vassumkrysset på østsiden av Oslofjorden.

  • Økning i CO2-avgifta rammer lokalt næringsliv

    Dersom forslaget til Statsbudsjettet 2018 blir vedtatt, har CO2-avgiften doblet seg siden 2013. Avgiften vil da være på 1,22 kr pr. liter fra 2018.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS