Du er her

Debatter

  • Korona og samferdsel

    Nærskipsflåten – en viktig brikke

    HVA NÅ? Regjeringen satte i gang de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid grunnet den pågående korona-pandemien. Selv om samfunnet ble stengt ned og helsevesenet ble satt på prøve, fortsatte den landsomfattende transportlogistikken. Varer kom frem, og beviset for at det ikke var noe grunn for å hamstre, ble stadig bekreftet.

  • Moped uten aldersgrense

    DEBATT: «Solberg-regjeringen slapp løs utleienæringen og elsparkesyklene. Nå bør regjeringen rydde opp etter seg», skriver innsenderen. «Første skritt vil være et forbud mot å kjøre på fortau og omklassifisering til moped (ståmoped).»

  • Korona og samferdsel

    Tiden kan være inne for å satse på MaaS

    HVA NÅ? Artikkelforfatteren ser at det kanskje er nå – under koronakrisen og i etterkant av den – at verden for alvor bør satse på MaaS (Mobility as a Service) for å redusere bilbruk og utslipp gjennom å dele transportressurser.

  • Korona og samferdsel

    Hjemmekontor – mindre kø, færre transportprosjekter

    HVA NÅ? «Hvis koronaen kan føre til noe positivt, så er det at den kan ha bidratt til å sette spørsmålstegn ved behovet for en rekke store veg- og jernbaneprosjekter som har til felles at de skal øke transportkapasiteten inn mot byene», skriver artikkelforfatteren.

  • Korona og samferdsel

    Nye reisevaner til jobb med korona

    HVA NÅ? «Dagens advarsler mot å reise kollektivt kan få langvarige negative konsekvenser hvis flere reisende velger privatbilen selv etter at forholdene er normalisert», skriver artikkelforfatteren. «Det vil gjøre det svært vanskelig å innfri Norges ambisiøse miljø- og klimaforpliktelser.»

  • Korona og samferdsel

    Kan korona endre transportpolitikken?

    HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»

  • En bedre trasé for lyntog Oslo–Stockholm

    En trasé via Lillestrøm og Bjørkelangen er eneste realistiske løsning for lyntog Oslo–Stockholm.

  • Korona og samferdsel

    Tid for å nedskalere luftfarten til bærekraftig nivå

    HVA NÅ? Artikkelforfatteren ser helst at luftfarten ikke gjenvinner all høyden den har tapt under koronakrisen. Klimagassutslippene skal ned, poengterer han, og «da blir det ekstra viktig at politikerne gir tydelige signaler om at luftfarten ikke kan løftes til gamle høyder».

     

  • Korona og samferdsel

    Fortsatt reising, men på andre måter

    HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.

  • Koronaen – hva nå med samferdselen?

    HVA NÅ? Mens verden fortsatt plages hardt av koronaen, snakker folk om en annerledes tid – ikke minst innen samferdselen – også etter at verden måtte være kommet noenlunde til hektene igjen. Hvordan bør samferdselssektoren videreutvikles med dette for øye? Samferdsel inviterer til utveksling av tanker, ideer, meninger …

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS