Du er her

I luften

  • Enda flere folk i luften

    Ikke alle liker at folk reiser mye med fly, men Avinor selv ytrer glede over enda en månedsstatistikk som viser økt passasjertrafikk via det statlige konsernets lufthavner.

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

  • Enda en forstørret flyplass

    LITT AV HVERT: Få måneder etter at Oslo lufthavn Gardermoen fremsto i sterkt forstørret utgave, gjør Bergen lufthavn Flesland det samme.

  • Luftfarten ber om hjelp til å bli renere

    LITT AV HVERT: Aktører i norsk luftfart ser at en stor del av det forurensende fossile drivstoffet som fylles på fly her i landet kan bli erstattet av bærekraftig biodrivstoff – gitt en økonomisk håndsrekning fra politisk hold. 

  • En travel flyplass-sommer

    LITT AV HVERT: Enda en alle tiders topp hva angår passasjertall for Avinors flyplasser, og denne gangen dreier det seg om sommerferiemåneden juli i år, da godt over 4,9 millioner passasjerer reiste via det statlige konsernets 45 flyplasser.

  • Nye standarder bidrar:

    Tilgjengelig og forutsigbar persontransport

    Interesseorganisasjoner for personer med nedsatt funksjonsevne har deltatt i utviklingen av nye standarder som skal gjøre persontransporten mer tilgjengelig og forutsigbar for passasjerene, fastslår Rudolph Brynn.

  • Luftfartens kamp mot Brexit-skvis

    Flyselskaper, flypassasjerer og mange med dem vil bli hardt rammet hvis Brexit-forhandlingene ikke gir en løsning som forhindrer lammelse av luftfarten mellom Storbritannia og andre land, poengterer Einar Sørensen i denne kommentaren.

  • Veitransport, luftfart, banetransport, sjøfart:

    Kan de lære sikkerhet av hverandre?

    Potensialet for reduksjon av antall drepte i ulykker er større i veitransporten enn i tre andre transportgrener – luftfart, banetransport og sjøfart. Men kan veitransporten lære sikkerhet av de andre, kan de alle lære av hverandre?

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS