Du er her

I luften

  • Enda et norsk fotfeste

    LITT AV HVERT: Spådommene om Norwegians fremtid har i årenes løp vært mange, og mens de fortsatt er mange har selskapet sikret seg enda et fotfeste, denne gang i Argentina. Norwegians første innenriksflyvning der tok av i dag.

  • Vi må kunne lære mer av ulykkene

    Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?

     

  • 73 milliarder kroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.

  • Luftfart under lupen

    LITT AV HVERT: De senere års liberalisering og globalisering innen luftfarten kan ha noen uønskede konsekvenser, ifølge regjeringen, som nå får et offentlig utvalg til å se nærmere på hva denne luftfartsutviklingen betyr for arbeidstagere, flysikkerhet og miljø.

  • Svensk klimatilpasning

    LITT AV HVERT: Flere varmegrader, økte nedbørsmengder, høyere havnivå, mer ekstremvær … I Sverige har Trafikverket overlevert regjeringen en rapport om arbeidet med å tilpasse landets veier, jernbaner og infrastruktur for øvrig til et annerledes klima.

     

  • København-testing av avansert reiseplanlegger

    LITT AV HVERT: En avansert reiseplanlegger er blant det som skal vises frem under kommende ukes internasjonale stormønstring omkring intelligente transportsystemer (ITS) i København.

  • Klart for enda en utvidelse

    LITT AV HVERT: Lufthavneier Avinor sier seg klar til å gå i gang med nok en terminalutvidelse på Oslo lufthavn Gardermoen.

  • Foran det store kaos i europeisk luftfart

    Tidligere samferdselsråd Olav Grimsbo ved Norges EU-ambassade i Brussel redegjorde i en grundig analyse i Samferdsel for konsekvensene av Brexit – og spesielt for luftfarten. En av hans viktigste konklusjoner er at norsk transport – luftfarten ikke minst – ikke synes å ta situasjonen med nok alvor.

  • Brexit – og noen norske transportutfordringer

    Selv om UK har sagt at de ønsker en omfattende avtale med EU om varer, men ikke om tjenester, er det grunn til å regne med at det blir inngått transportavtaler mellom EU og UK etter Brexit. Her er det viktig at Norge – sterkt avhengig av en omfattende utenrikshandel – sikrer seg tilfredsstillende løsninger.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS