Du er her

I luften

  • En drone underveis …

    LITT AV HVERT: For noen år siden så noen at slik kunne det bli, og nå er det i ferd med å bli virkelighet – dette at droner sørger for hverdagslige leveringer av det ene og det andre, til private hjem og kommersielle aktører.

  • Norwegians nye frontfigur

    LITT AV HVERT: Jacob Schram, en mann med erfaring fra lederroller i internasjonalt næringsliv, er ansatt som ny konsernsjef i lavkostflyselskapet Norwegian.

  • Nedturen for svensk flytrafikk vedvarer

    LITT AV HVERT: Flytrafikken i Sverige – landet der begrepet flyskam oppsto – er i fortsatt fall, viser oktober-statistikk offentliggjort i dag av den statlige flyplasseieren Swedavia.

     

  • Skal vi bry oss om utslipp utenlands?

    Skal norsk klimapolitikk ta hensyn til utslipp utenlands? Svaret er nei dersom utslippet omfattes av et annet lands klimaforpliktelser, men kanskje ja dersom det er snakk om «herreløst» utslipp utenfor ethvert lands jurisdiksjon.

  • Ikke bare applaus for budsjettforslaget

    LITT AV HVERT: Noen innen samferdselssektoren er ganske fornøyd, andre heller misfornøyd, med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020.

  • Samferdselsbudsjettet øker noe mer enn prisstigningen

    «Fram og tilbake er som kjent like langt – bilistene vurderer neppe om litt veibruksavgift er byttet ut med CO2-avgift når de handler drivstoff til pumpepriser på 16–17 kroner per liter», skriver Kjell Werner Johansen i denne kommentaren til regjeringens nye budsjettforslag.

  • 75,4 milliarder til samferdselen

    LITT AV HVERT: Regjeringen forslag til statsbudsjett for 2020, offentliggjort i formiddag, byr på 75,4 milliarder kroner til samferdselen.

  • Ja, minister, vi kan gi deg mer for pengene …

    LITT AV HVERT: Etter at samferdselsministeren i januar ba store aktører i samferdsels-Norge om å få mer for pengene, har han i dag mottatt innspill som viser at, ja, det det kan han få.

  • Uten elfly vil kortbanenettet være i fare

    «Vi har fem–sju år på oss for å løse elektrifisering av kortbanenettet i Norge», skriver Stein Nilsen i dette innspillet. «Greier vi det ikke, står kortbanenettet, slik vi kjenner det, i fare. Widerøe må bytte ut mesteparten av dagens flåte innen 2030. Er ikke elflyene klare, kan det få store konsekvenser for tilbudet i distriktene.»

  • Ny usikkerhet for Boeing MAX 737

    LITT AV HVERT: Etter et nytt utspill fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA synes usikkerheten omkring fremtiden for den ulykkesutsatte flymodellen Boeing 737 MAX større enn den allerede lenge har vært.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS