Du er her

I luften

  • Tenk smartere transport …

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inviterer landets fylkeskommuner samt Oslo kommune til, i samarbeid med private og offentlige partnere, å konkurrere om smarte mobilitetstjenester.

  • Statsbudsjettet 2018:

    Et blikk på hva samferdselen får

    Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»

  • 4,1 milliarder mer

    Samferdselssektoren får en minihåndfull milliarder kroner mer til disposisjon neste år enn den har i år, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.

  • Annerledes hjemtur for 110 000 passasjerer

    Britiske myndigheter leier inn noen titalls fly for å bringe rundt 110 000 passasjerer tilbake til Storbritannia etter at Monarch Airlines, som de har bestilt reise med, har havnet i økonomisk kollaps og innstilt virksomheten.

  • Enda flere folk i luften

    Ikke alle liker at folk reiser mye med fly, men Avinor selv ytrer glede over enda en månedsstatistikk som viser økt passasjertrafikk via det statlige konsernets lufthavner.

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

  • Enda en forstørret flyplass

    LITT AV HVERT: Få måneder etter at Oslo lufthavn Gardermoen fremsto i sterkt forstørret utgave, gjør Bergen lufthavn Flesland det samme.

  • Luftfarten ber om hjelp til å bli renere

    LITT AV HVERT: Aktører i norsk luftfart ser at en stor del av det forurensende fossile drivstoffet som fylles på fly her i landet kan bli erstattet av bærekraftig biodrivstoff – gitt en økonomisk håndsrekning fra politisk hold. 

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS