Du er her

I luften

  • Dystre prognoser for global transportutvikling

    Nye prognoser viser en tredobling av global transport fram mot 2050. Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), mener dette er dyster lesning fra International Transport Forum (ITF).

  • Helgeland:

    En ikke optimalt plassert base for luftambulansefly

    Luftambulansen på Helgeland har base i Brønnøysund, men dette er ikke en god løsning hverken for samfunnsøkonomien eller flertallet av berørte pasienter, ifølge en studie ved Handelshøgskolen, Nord universitet (HHN). «Faktisk fremstår samtlige alternative lokaliseringer på Helgeland – Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana – som bedre enn dagens løsning», skriver artikkelforfatterne.

  • To selskaper utpekt for sørnorske flyvninger

    LITT AV HVERT: Etter at tre selskaper konkurrerte om kontrakter for å betjene regionale flyruter i Sør-Norge, har Samferdselsdepartementet besluttet å tildele kontrakter til to av dem – Air Leap og Widerøe.

  • Elflyene kommer, se på flinke Norge …

    LITT AV HVERT: Norge blir av den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA fremhevet som et land med klare ambisjoner om å ta i bruk elektrisk drevne passasjerfly.

  • Et pilot-bidrag til mindre travle lufthavner

    LITT AV HVERT: Totalt nær 4,7 millioner passasjerer passerte Avinors lufthavner i mai, en nedgang på 2,3 prosent målt mot samme måned i fjor, melder Avinor.

     

  • Ulike syn på NTP og måloppnåelse

    Etter at Arvid Strand skrev kritisk om NTP-dokumenters i hans øyne mangelfulle redegjørelse for måloppnåelse, ble han møtte med en kritisk kommentar fra Marika Kolbenstvedt. Her gir Strand sin kommentar til hva Kolbenstvedt skrev.

  • 737 MAX-bakkeoppholdet trekker i langdrag

    LITT AV HVERT: Et norsk klarsignal til å la den ulykkesutsatte amerikanske flytypen Boeing 737 MAX fly igjen vil, slik bildet nå ser ut, bli gitt av Luftfartstilsynet når et klarsignal måtte foreligge fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA.

  • OK dokumentasjon på hva NTP oppnår og ikke oppnår

    «Opp gjennom årene har vi fått en rekke helt konkrete fakta både om positive og negative resultater for ulike mål» i NTP-sammenheng, skriver Marika Kolbenstvedt. Hun kaster et kritisk blikk på hva Arvid Strand har skrevet i en artikkel om NTP-dokumenter.

  • Tokyo-flyplass med selvkjørende rullestoler

    LITT AV HVERT: Selvkjørende elektriske rullestoler skal testes på Tokyo Narita International Airport i regi av flyselskapet All Nippon Airways (ANA) og teknologiselskapet Panasonic.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS