Du er her

I luften

  • Koronatid på flyplassen. Oslo lufthavn, en av mange flyplasser i verden som ikke syder av aktivitet nå for tiden. Foto: Avinor - Nordic Office of Architecture - Ivan Brodery

    En veldig stille flyplassdag

    NYHET: Sist lørdag reiste 2800 passasjerer via Oslo lufthavn på Gardermoen – det laveste passasjertallet siden den da nye Norges hovedflyplass åpnet i 1998, melder flyplasseier Avinor.

  • Korona og samferdsel

    En anledning til en ny tilnærming til luftfarten

    Luftfarten etter koronaen. «Nødpakkene er faktisk ikke ment som stimulans til vesentlige forandringer når det gjelder flytrafikkutvikling og flyplassutvidelser», skriver artikkelforfatteren. «Nødpakkene fremstår derfor som utilstrekkelige som svar på ulike spørsmål som diskuteres i samfunnet.» Bildet er tatt en travel dag – før koronatiden – på flyplassen Gatwick syd for det sentrale London. Foto: F. Dahl

    HVA NÅ? «Finnes det ikke et presserende behov for å tenke nytt, slik at luftfarten kan komme seg ut av krisen og bidra på en bedre måte til samfunnets behov og forventninger, bort fra en ubegrenset vekst i flytrafikken i alle retninger?» spør artikkelforfatteren.

  • Klargjøring for takeoff

    NYHET: Flyr, det norske flyselskapet under etablering, har valgt flytype og dekorasjoner og i tillegg tatt andre skritt for å starte billettsalg i april og komme i luften med passasjerer i løpet av første kvartal.

  • NTP må følge opp der klimaplanen kommer til kort

    Klimaplanens virkninger. Digital kommunikasjon kan bidra til å redusere både flytrafikken og biltrafikken, og med redusert biltrafikk «vil veiutvidelser kunne bli mindre lønnsomt eller enda mer ulønnsomt», skriver Holger Schlaupitz. Illustrasjon: F. Dahl

    DEBATT: Regjeringen har endelig lagt fram den nye klimaplanen. Økt pris på CO2-utslipp er et viktig element som vil påvirke transportsektoren. Men planen må følges opp med en helhetlig politikk som løser summen av transportsektorens miljøutfordringer.

  • Fremtidig transport i Nord-Norge under lupen

    Transportløsninger i Nord-Norge. «Transportutfordringene er mange i et område med lange avstander og tøft klima», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide om Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    NYHET: Virksomheter som ligger under Samferdselsdepartementet skal i de kommende par årene vurdere hvilke transportløsninger – på vei, bane og sjø samt i luften – det bør satses på i Nord-Norge.

  • Reduserte transportutslipp

    CO2-utslipp fra transport. Jernbanetransporten, vel å merke ingen ruvende transportgren her i landet, sto ifølge SSB for 0,1 prosent av de samlede CO2-utslippene i Norge i fjor. Foto: F. Dahl

    NYHET: Utslippene fra veitrafikk, lufttransport og jernbanetransport var 14 prosent lavere i 2019 enn tilbake i 2010, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

  • Nykomlingen heter … Flyr

    Nytt flyselskap, Flyr. De arbeider med oppbyggingen av Flyr. Fra venstre: Peer Bratlie, Madeleine Rieber Waldjac, Tonje Wikstrøm Frislid, Bjørn Erik Barman-Jenssen, Thomas Ramdahl og Eline Sophie Skogen Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

    NYHET: To måneder etter nyheten om at et nytt norsk flyselskap var under etablering, frontet av luftfartsmannen Erik G. Braathen, kan selskapet nå skilte med et navn, Flyr.

  • Store prosjekter:

    Den farlige (og nyttige) optimismen

    Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons

    KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd. 

  • Flere fjernstyrte lufthavner

    Fjernstyrte flytårn. Hasvik lufthavn sett fra fjernstyringssenteret i Bodø. Foto: Avinor Flysikring

    NYHET: Luftfartstilsynet har godkjent overføring av flytårndriften ved lufthavnene Hasvik og Berlevåg til det nylig åpnede fjernstyringssenteret i Bodø, melder Avinor, den statlige lufthavneieren og leverandøren av flysikringstjenester.

  • Et innledende grønt lys for Boeing 737 MAX

    NYHET: USAs luftfartstilsyn ga i dag en grunnleggende tillatelse som betyr at den katastrofeutsatte flytypen Boeing 737 MAX ventelig i løpet av få måneder blir klarert for kommersielle flyvninger igjen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS