Du er her

I luften

  • Nye standarder bidrar:

    Tilgjengelig og forutsigbar persontransport

    Interesseorganisasjoner for personer med nedsatt funksjonsevne har deltatt i utviklingen av nye standarder som skal gjøre persontransporten mer tilgjengelig og forutsigbar for passasjerene, fastslår Rudolph Brynn.

  • Luftfartens kamp mot Brexit-skvis

    Flyselskaper, flypassasjerer og mange med dem vil bli hardt rammet hvis Brexit-forhandlingene ikke gir en løsning som forhindrer lammelse av luftfarten mellom Storbritannia og andre land, poengterer Einar Sørensen i denne kommentaren.

  • Veitransport, luftfart, banetransport, sjøfart:

    Kan de lære sikkerhet av hverandre?

    Potensialet for reduksjon av antall drepte i ulykker er større i veitransporten enn i tre andre transportgrener – luftfart, banetransport og sjøfart. Men kan veitransporten lære sikkerhet av de andre, kan de alle lære av hverandre?

  • Heathrow miljø-rangerer:

    Flinke og mindre flinke flyselskaper

    LITT AV HVERT: Noen av flyselskapene som benytter Londons storflyplass Heathrow scorer klart bedre enn andre på å begrense støy og miljøfiendtlige utslipp i flyplassområdet. Nå offentliggjør Heathrow en liste over de flinke og mindre flinke.

     

  • Lyntog er intet klimatiltak!

    Fremfor å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, bør Norge satse på raskere forbindelser med ordinære tog – ikke lyntog, fremholder Frode Hammer i dette innlegget.

  • En mye større hovedflyplass

    Syv år og 14 milliarder kroner etter at utvidelsesarbeidene begynte, ble Oslo lufthavn i fornyet utgave offisielt åpnet i dag – med en festpreget seanse der en klarinett-spillende samferdselsminister var ett av høydepunktene.

  • NTP-forslag på bordet, klart for dragkamp

    Mange mennesker rundt om i landet – ikke minst folk i berørte fagmiljøer – satt klare til å lese da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag offentliggjorde regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018–2029.

  • Sett foten ned for tredje rullebane

    «Når konsekvensene av flyplassutvidelsene er så store for klima, støy og arealinngrep som de er, bør det være åpenbart for ansvarlige og framsynte politikere at Avinor ikke må få fullmakt til å planlegge og bygge en tredje rullebane på Oslo Lufthavn», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget.

  • En alternativ luftvei til fjerne markeder

    Sjømat og andre varer som søker en rask vei fra Nord-Norge til markeder ute i den store verden ligger an til å få et nytt tilbud i form av en flyfraktrute mellom Lakselv og Oslo.

  • Brexit fra mars 2019:

    Nye spilleregler for europeisk luftfart

    «SAS står foran vanskelige valg de neste to årene», skriver Einar Sørensen i dette innlegget, idet han viser til at selskapet satser i Irland i en tid da Brexit betyr at «europeisk luftfart er preget av stor usikkerhet.»

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS