LITT AV HVERT: Boeing anbefaler at piloter gjennomgår spesialtrening i simulator før de utfører nye flyvninger med ulykkesrammede Boeing 737 MAX.
Elfly er noe «alle» er enige om at vi trenger i Norge, og «alle» er enige om at er viktig i fremtiden for å gjøre flytransporten mer bærekraftig. Hvorfor er det slik? TØI gir sju forklaringer.
Jo mer verden har fått vite om ulykkesrammede 737 MAX, om den amerikanske produsenten Boeing og om USAs luftfartsmyndighet FAA, jo styggere er helhetsbildet blitt.
LITT AV HVERT: Et halvår etter at Sanna Marin ble transport- og kommunikasjonsminister i Finland, fremstår hun nå som landets nye statsminister – mens Timo Harakka har overtatt transportministerstolen.
LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.
LITT AV HVERT: For noen år siden så noen at slik kunne det bli, og nå er det i ferd med å bli virkelighet – dette at droner sørger for hverdagslige leveringer av det ene og det andre, til private hjem og kommersielle aktører.
LITT AV HVERT: Jacob Schram, en mann med erfaring fra lederroller i internasjonalt næringsliv, er ansatt som ny konsernsjef i lavkostflyselskapet Norwegian.
LITT AV HVERT: Flytrafikken i Sverige – landet der begrepet flyskam oppsto – er i fortsatt fall, viser oktober-statistikk offentliggjort i dag av den statlige flyplasseieren Swedavia.
Skal norsk klimapolitikk ta hensyn til utslipp utenlands? Svaret er nei dersom utslippet omfattes av et annet lands klimaforpliktelser, men kanskje ja dersom det er snakk om «herreløst» utslipp utenfor ethvert lands jurisdiksjon.
LITT AV HVERT: Noen innen samferdselssektoren er ganske fornøyd, andre heller misfornøyd, med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern