I Samferdsel nr. 2/2014 gir Morten Welde uttrykk for en del synspunkter på Avinormodellen som det er behov for å kommentere. Modellen han er kritisk til ivaretar et lufthavnsystem for hele landet og tilfører staten nær en milliard i årlige inntekter i skatt og utbytte.
I det avholdspredikerende Norge kan det sees som både pussig og fornøyelig at landets statlige flyplasselskap har en betydelig del av sine inntekter fra salg av lavpriset brennevin, vin og øl.
Kronikkforfatteren anbefaler at «myndighetene åpner for større grad av konkurranse mellom flyplasser for å fremme effektivitet og innovasjon».
I Samferdsel nr. 1 i år har Frode Hammer og Idar Mo tilsvar på mitt innlegg i nr. 10 – 2013. Då det er klåre feil i framstillingane deira, vil eg kome med dette tillegget.
Norges hovedflyplass på Gardermoen synes å måtte videreutvikle utenlandstrafikken, spesielt med interkontinentale ruter, for å nå sine inntektsmål, men sliter i så måte med hard konkurranse fra andre nordiske hovedflyplasser.
Lykkes, lykkes ikke? Nigel Halpern vurderer Norwegians muligheter til å lykkes med sin satsing på lavprisruteflygninger over lange distanser fra og til Europa.
Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å unngå denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.
I Samferdsel 10/2013, under overskifta «Idar Mo sin transport-hokuspokus», tek journalist Tormod E. Eitrheim til orde for ei storstilt satsing på høgfartsbaner (HSR). Eitrheim syner til alle gode røynsler med HSR på kontinentet og hevdar at HSR vil stela store marknadsdelar frå flytrafikken. Difor er HSR eit godt miljøtiltak. Mon det.
«I Samferdsel nr. 10, 2013 meinar journalist Tormod E. Eitrheim at eg driv med transporthokuspokus når eg kjem fram til at lyntog brukar mykje energi og ikkje er økonomiske i høve til fly og ekspressbuss», skriver Idar Mo i dette innlegget, der han tar til motmæle mot Eitrheim.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern