Du er her

I luften

  • DEBATT

    Single European Sky – ikke for klimaets skyld

    Under paraplybetegnelsen «Single European Sky» arbeider EU med et felleseuropeisk regel­verk for luftrommet. Arbeidet har pågått i flere år, og Norge kom med i 2007. Målet med arbeidet er blant annet økt sikkerhet, lavere kostnader og færre forsinkelser, noe det er vanskelig å være uenig i. Men det er et annet mål som er langt vanskeligere å akseptere, og det er at trafikkapasiteten i det europeiske luftrommet skal dobles.

  • Store variasjonar i utslepp frå fly

    Det mest drivstoffgjerrige flyselskapet i USA brukar 26 prosent mindre drivstoff enn den verste i klassa. Likevel var det sløsaren som tente mest.

  • LEDER

    Uavhentede gevinster i luften

    Mange år er tilbakelagt siden luftfartsfolk begynte å snakke om hva som burde gjøres i den hensikt å høste gevinster, store gevinster, gjennom en effektivisering av europeisk luftfart.

  • Drømmen om å fly

    Å reise med fly i dag er ikke som det en gang var

  • Sterkt voksende tilbud for passasjerer til, fra og i Norge:

    Flere flyseter, flere flyruter, lengre flyreiser, større fly

    Flytrafikken i Norge samt til og fra lan­det har gjennom flere år vært i kraftig vekst. Veksten kan måles på mange måter. Nigel Halpern presenterer her, basert på hva han har funnet i den internasjonale databasen Innovata, noen veksttall som vil være ukjente for folk flest. Samtidig presenterer han noen av sine betraktninger omkring tallene.

  • Nærblikk

    En statsstøttet dinosaur: Smertefull livskamp

    »Selskapets strategi for fremtiden og utviklingen i markedet øker ikke sann­synligheten for overlevelse», skriver Nærblikk-forfatteren.

  • LEDER

    Til luftfartens glede

    Et par flyselskaper har grunn til å gni seg tilfreds i hendene: Enda en gang har en regjering presentert visjoner for hvordan Norges transportinfrastruktur bør oppgraderes – uten å ha funnet det på sin plass å gå inn for etablering av en moderne veiforbindelse mellom landets to største byer.

  • Debatt

    Bonusforbudet er nå til hinder for fri konkurranse

    Hvorfor sier ikke myndighetene at SAS må slutte å servere gratis frokost på morgenflyene fra Ålesund? Slutte å servere gratis kaffe og aviser til Tromsø? Og hvorfor pålegges ikke SAS å ta gebyr på all bagasje fordi Norwegian gjør det?

  • NÆRBLIKK

    Poenget med bonus

    «Dersom en igjen skulle komme i den situasjon at det er ett dominerende flyselskap i det norske markedet, kan det stående, generelle forbudet mot bonusopptjening komme godt med», skriver nærblikkforfatteren.

     

  • DEBATT

    Flesland-dobling nuller ut Bergens klimakutt

    «Utslippveksten fra økt flytrafikk til og fra Fles­land (vil) utlikne hele effekten av alle andre tiltak som vil redusere klimagassutslipp i Bergen kommune,» skriver Holger Schlaupitz i dette debattinnlegget.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS