Du er her

I luften

  • Fremtidens transportnett:

    - Infrastrukturen må brukes smartere

    - Vår hovedprioritet nå er å bedre hverdagsreisen og få mer gods bort fra veiene der folk bor.

  • Norsk luftfart:

    En skremmende avhengighet

    Samferdsel nr.1 2015 går gjennom innholdet i en ny Avinor-rapport om luftfartens samfunnsnytte og skriver på lederplass at rapporten kan leses som en påminnelse om at Norge kanskje er skremmende avhengig av luftfarten.

  • Luftfartens samfunnsnytte:

    Olje og gass - fly og helikoptre

    For aktører i og med nær tilknytning til norsk olje- og gassvirksomhet synes luftfartstilbudet «å være en nødvendig, men langt fra tilstrekkelig betingelse for valg av lokalitet,» konkluderer artikkelforfatterne. Men, poengterer de, samtidig spiller luftfarten en vesentlig rolle for å kunne drive en høyteknologisk virksomhet preget av et betydelig behov for forflytning av personell og utstyr.

  • Luftfartens samfunnsnytte:

    Til og fra jobben med fly

    «Siden 2003 har pendlerreiser med fly økt vesentlig mer enn annen arbeidsrelatert flytrafikk,» skriver artikkelforfatterne. «I 2013 ble det foretatt 2,2 millioner pendlerreiser med fly innenlands og 1,6 millioner pendlerreiser med fly mellom Norge og utlandet.»

  • Luftfartens samfunnsnytte:

    Fotball og festivaler - ikke uten fly

    «Felles for festivaler og fotball er at de synes avhengige av et luftfartstilbud for å kunne drives som i dag,» skriver artikkelforfatterne.

  • Luftfartens samfunnsnytte:

    Uten fly - neppe en desentralisert utdanning

    Uten luftfarten hadde et desentralisert universitets- og høgskoletilbud, slik vi kjenner det i dag, neppe vært mulig.

  • Luftfartens samfunnsnytte:

    Tenk deg et Norge uten luftfart

    På reiser av minst 300 kilometers lengde i Norge er flyet det dominerende transportmiddelet, fastslår artikkelforfatterne. Om slike reiser skriver de: «Fly har en markedsandel på 47 %, mens bil har 38 % og tog/buss til sammen ca. 15 %.»

  • LEDER

    Fly og tog under én og samme lupe

    Se hvor raskt og greit det normalt går med tog fra Oslo sentrum til hovedflyplassen på Gardermoen, rundt 50 km på rundt 20 minutter. Og tenk hvor fint det ville være å reise mellom Oslo og København med et like raskt eller helst litt raskere tog, rundt 600 km på under tre timer …

  • KRONIKK:

    INSPIRASJON - en nøkkel til bærekraftig samferdsel

    I Tallin har myndighetene vedtatt at alle som betaler skatt skal få tilbud om gratis, offentlig transport. Tiltaket har vist at det både reduserer trafikk-kork og luftforurensning. Så langt har biltrafikken i Tallin sunket med 15 prosent. Klimagevinsten har vært stor. Dette er et eksempel som mange land – inkludert Norge – bør vurdere å følge.

  • KOMMENTAR - Ny regjering, annerledes politikk

    Nye vrier i svensk samferdsel

    «Svenskene kan vente seg et mer norsk avgiftssystem for personbiler, altså en sterkere klimaprofil,» skriver Gunnar Lindberg i denne kommentaren.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS