Du er her

I luften

  • ITF med sammendrag på Norsk av ITF Transport Outlook 2017

    Truende CO2-utslipp

    Sterkt voksende fraktvolumer, mye mer veitransport, kraftig vekst i flypassasjertrafikken … International Transport Forum (ITF), der Norge er blant deltagerne, ser noen utviklingstrekk som kan forhindre at målene i klimaavtalen fra Paris blir nådd

  • Kniving mellom lufthavner:

    Kastrup, Gardermoen, Arlanda …

    Nypubliserte tall viser at Københavns Lufthavn (Kastrup) i fjor forsvarte sin posisjon som Skandinavias viktigste lufthavn målt i antall passasjerer.

  • Oslo lufthavn passerer en milepæl

    Nær 25,8 millioner passasjerer reiste i 2016 via Oslo lufthavn på Gardermoen, opp 4,5 prosent fra året før, forteller ny statistikk fra den statlige lufthavneieren Avinor.

  • Spørsmålet er om det går godt hånd i hånd:

    Effektivitetspress og flysikkerhet

    Flere aktører i luftfarten har uttrykt bekymring over at effektivitetspress kan øke faren for menneskelige feil som kan true flysikkerheten. Ulykkes- og hendelsesstatistikken til Luftfartstilsynet (LT) er imidlertid ikke detaljert nok til å levere tallmaterialet som er nødvendig for å studere denne sammenhengen.

  • En mulig ny lufthavn på Helgeland:

    Passasjerprognoser til besvær

    Når ulike prognoser for en flyrute mellom en mulig ny lufthavn på Helgeland og Oslo Lufthavn spriker mellom 85 000 og 400 000 passasjerer årlig, sier det seg selv at lønnsomheten vil bli svært forskjellig avhengig av hvilket tall som benyttes, poengterer artikkelforfatterne.

  • Norsk protest mot mulig svensk flyskatt

    En ny flyskatt er foreslått innført i Sverige, og lavprisflyselskapet Norwegian, anført av Bjørn Kjos, er blant dem som protesterer mot en slik mulig billettprisøkning.

  • En tommel ned for flyplass på Gimsøya

    En flyplass på Gimsøya i Lofoten? Ikke hvis den statlige flyplasseieren Avinor vinner gehør for sitt syn på saken.

  • Med Trump som president:

    Hva vil skje med Norwegian?

    Donald Trump, valgt til ny president i USA, har mer enn andre varslet en sterk satsning på nasjonalt, amerikansk næringsliv. Det kan ramme luftfarten mer enn andre fordi luftfart er et ektefødt barn av globalisering og fri konkurranse de siste 20 årene.

  • Norges hovedflyplass – kun stor i Norge

    Norsk luftfartsdebatt har den senere tid stort sett vært fokusert på alkoholsalget fra «nye taxfree» på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) pluss en del tanker om behovet for en tredje rullebane. Som om det er spritsalget som avgjør trafikkutviklingen på en flyplass! 

  • Passasjervekst på svenske flyplasser

    Antallet reisende over Swedavias ti flyplasser i Sverige vokste i årets åtte første måneder med fem prosent målt mot tilsvarende periode i fjor, melder den statlige flyplasseieren.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS