Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.
De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.
LITT AV HVERT: Klimakur 2030, rapporten som i dag ble overlevert regjeringen, lister opp muligheter Norge har til å halvere ikke-kvotepliktige klimagassutslipp innen 2030.
LITT AV HVERT: Et nytt i rekken av eksempler på folk som ser toget som mer klimavennlig enn flyet – og lever opp til det: Folk fra Universitetet i Oslo (UiO) skal ta tog istedenfor fly til en bærekraftkonferanse i Bergen.
Avinor har satt seg som mål at all innenriks luftfart skal være elektrisk innen 2040. Hvor sannsynlig er det at det blir storskala elektrifisering på korte ruter allerede i løpet av 2020-tallet?
LITT AV HVERT: Flyentusiaster rundt om i verden fulgte spent med da den amerikanske produsenten Boeing lørdag sendte storflyet 777X i luften for første gang – og fikk det ned på bakken igjen etter en nær fire timer lang testflyvning.
LITT AV HVERT: Hovedoppgaven for den nye samferdselsministeren blir å arbeide med klimakrisen, fastslo minister Knut Arild Hareide selv da han i ettermiddag mottok nøkkelen til sitt ministerkontor.
LITT AV HVERT: Det ble som pressen hadde peilet seg frem til – Knut Arild Hareide er Norges nye samferdselsminister.
LITT AV HVERT: Den europeiske flyprodusenten Airbus har satt det første eksemplaret av transportmaskinen Airbus BelugaXL i arbeid med å frakte flydeler til sine produksjonsanlegg ved den sydfranske storbyen Toulouse.
LITT AV HVERT: Antallet reisende via svenske Swedavias flyplasser falt markant med fire prosent i 2019 målt mot 2018, mens antallet reisende via norske Avinors flyplasser økte forsiktig med 0,6 prosent.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern