BelugaXL er en forstørret og på mange måter modernisert utgave av Airbus’ gamle BelugaST-transportfly, som det finnes en liten håndfull eksemplarer av.
Den nye utgaven skal – som den gamle i årevis har gjort – gå i skytteltrafikk mellom ulike anlegg for flydelproduksjon rundt om i Europa og Airbus’ hovedanlegg ved Toulouse, der flertallet av Airbus’ passasjerfly blir bygd sammen.
En ny generasjon
I løpet av de nærmeste årene skal ytterligere fem BelugaXL-er settes i tjeneste, mens de gamle BelugaST-ene fases ut.
At Airbus-flydeler leveres fra ulike europeiske anlegg har sammenheng med at Airbus fra etableringen av er et europeisk samarbeidsprosjekt.
Airbus, som har amerikanske Boeing som sin store konkurrent, har sine hovedanlegg og sitt administrative hovedkvarter kloss inntil flyplassen Toulouse-Blagnac.
To store vinger om bord
Ett eksempel på hvordan BelugaXL styrker Airbus’ transportkapasitet: Maskinen kan ha med seg to vinger til et stort passasjerfly av typen A350, mens gamle BelugaST rommer bare én slik vinge.
Beluga-navnet har sammenheng med at de annerledes utseende flyene har likhetstrekk med hvithvalen beluga. For riktig å understreke dette har den nye BelugaXL fått påmalt et smil i fronten.
Et fly ikke som de andre
Folk som for første gang ser en Beluga-maskin, gammel eller ny utgave, har det med å sperre øynene opp og undre seg over at den er flyvedyktig.
Men for folk flest i Toulouse og der omkring er Beluga-er en del av hverdagen – de har slike maskiner hengende over hodet opptil mange ganger daglig.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen