Eksemplarer av Boeing 777X skal gjennom en rekke testflyvninger før en første leveranse til et flyselskap ventelig vil finne sted i 2021.
Boeing 777X har i motsetning til andre storfly – som Boeings aldrende jumbojet 747 og europeiske Airbus’ nyere A380 – bare én etasje med passasjerseter og bare to motorer.
De to motorene er til gjengjeld rekordstore, og 777X-vingene er så lange at vingetuppene er gjort oppbrettbare for å gi flyet plass ved gatene på aktuelle flyplasser.
Drivstoffgjerrige 777X kan med en vanlig innredning kan ta godt over 400 passasjerer. Maskinen blir sett som en konkurrent ikke minst til Airbus’ forholdsvis nye A350, som er noe mindre og hittil har hatt hard konkurranse fra Boeings 787 Dreamliner.
I en tid da markedet viser større interesse for A350 og Boeings Dreamliner enn for de riktig store A380 og Boeing 787, råder det tvil om i hvilken grad flyselskaper vil ønske å kjøpe eksemplarer av Boeings nye 777X.
Boeing selv opplyser at selskapet nå har 340 777X-maskiner i bestilling fra en rekke flyselskaper, inklusive europeiske Lufthansa og British Airways.
777X er kommet i luften i en tid da Boeing fortsatt sliter med at den langt mindre maskinen 737 MAX har flyforbud over hele verden som følge av to ulykker, i oktober 2018 og mars 2019, som krevet til sammen 346 menneskeliv.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen