Du er her

I luften

  • Samferdselsbudsjettet øker noe mer enn prisstigningen

    «Fram og tilbake er som kjent like langt – bilistene vurderer neppe om litt veibruksavgift er byttet ut med CO2-avgift når de handler drivstoff til pumpepriser på 16–17 kroner per liter», skriver Kjell Werner Johansen i denne kommentaren til regjeringens nye budsjettforslag.

  • 75,4 milliarder til samferdselen

    LITT AV HVERT: Regjeringen forslag til statsbudsjett for 2020, offentliggjort i formiddag, byr på 75,4 milliarder kroner til samferdselen.

  • Ja, minister, vi kan gi deg mer for pengene …

    LITT AV HVERT: Etter at samferdselsministeren i januar ba store aktører i samferdsels-Norge om å få mer for pengene, har han i dag mottatt innspill som viser at, ja, det det kan han få.

  • Uten elfly vil kortbanenettet være i fare

    «Vi har fem–sju år på oss for å løse elektrifisering av kortbanenettet i Norge», skriver Stein Nilsen i dette innspillet. «Greier vi det ikke, står kortbanenettet, slik vi kjenner det, i fare. Widerøe må bytte ut mesteparten av dagens flåte innen 2030. Er ikke elflyene klare, kan det få store konsekvenser for tilbudet i distriktene.»

  • Ny usikkerhet for Boeing MAX 737

    LITT AV HVERT: Etter et nytt utspill fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA synes usikkerheten omkring fremtiden for den ulykkesutsatte flymodellen Boeing 737 MAX større enn den allerede lenge har vært.

  • Svensk flytrafikk i vedvarende fall

    LITT AV HVERT: Antallet flypassasjerer på reise via statlige Swedavias ti flyplasser i Sverige viste fall også i august.

  • Veitransport koster Tyskland dyrt

    Transport koster årlig tyske skattebetalere 149 milliarder euro som ikke dekkes av vei- og bensinavgifter eller på annen måte av transportører og trafikanter selv. Veitrafikken genererer 94,5 prosent av disse kostnadene, i stor grad på grunn av ulykker og klimabelastning.

  • Dystre prognoser for global transportutvikling

    Nye prognoser viser en tredobling av global transport fram mot 2050. Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), mener dette er dyster lesning fra International Transport Forum (ITF).

  • Helgeland:

    En ikke optimalt plassert base for luftambulansefly

    Luftambulansen på Helgeland har base i Brønnøysund, men dette er ikke en god løsning hverken for samfunnsøkonomien eller flertallet av berørte pasienter, ifølge en studie ved Handelshøgskolen, Nord universitet (HHN). «Faktisk fremstår samtlige alternative lokaliseringer på Helgeland – Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana – som bedre enn dagens løsning», skriver artikkelforfatterne.

  • To selskaper utpekt for sørnorske flyvninger

    LITT AV HVERT: Etter at tre selskaper konkurrerte om kontrakter for å betjene regionale flyruter i Sør-Norge, har Samferdselsdepartementet besluttet å tildele kontrakter til to av dem – Air Leap og Widerøe.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS