Du er her

I luften

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

  • Enda en forstørret flyplass

    LITT AV HVERT: Få måneder etter at Oslo lufthavn Gardermoen fremsto i sterkt forstørret utgave, gjør Bergen lufthavn Flesland det samme.

  • Luftfarten ber om hjelp til å bli renere

    LITT AV HVERT: Aktører i norsk luftfart ser at en stor del av det forurensende fossile drivstoffet som fylles på fly her i landet kan bli erstattet av bærekraftig biodrivstoff – gitt en økonomisk håndsrekning fra politisk hold. 

  • En travel flyplass-sommer

    LITT AV HVERT: Enda en alle tiders topp hva angår passasjertall for Avinors flyplasser, og denne gangen dreier det seg om sommerferiemåneden juli i år, da godt over 4,9 millioner passasjerer reiste via det statlige konsernets 45 flyplasser.

  • Nye standarder bidrar:

    Tilgjengelig og forutsigbar persontransport

    Interesseorganisasjoner for personer med nedsatt funksjonsevne har deltatt i utviklingen av nye standarder som skal gjøre persontransporten mer tilgjengelig og forutsigbar for passasjerene, fastslår Rudolph Brynn.

  • Luftfartens kamp mot Brexit-skvis

    Flyselskaper, flypassasjerer og mange med dem vil bli hardt rammet hvis Brexit-forhandlingene ikke gir en løsning som forhindrer lammelse av luftfarten mellom Storbritannia og andre land, poengterer Einar Sørensen i denne kommentaren.

  • Veitransport, luftfart, banetransport, sjøfart:

    Kan de lære sikkerhet av hverandre?

    Potensialet for reduksjon av antall drepte i ulykker er større i veitransporten enn i tre andre transportgrener – luftfart, banetransport og sjøfart. Men kan veitransporten lære sikkerhet av de andre, kan de alle lære av hverandre?

  • Heathrow miljø-rangerer:

    Flinke og mindre flinke flyselskaper

    LITT AV HVERT: Noen av flyselskapene som benytter Londons storflyplass Heathrow scorer klart bedre enn andre på å begrense støy og miljøfiendtlige utslipp i flyplassområdet. Nå offentliggjør Heathrow en liste over de flinke og mindre flinke.

     

  • Lyntog er intet klimatiltak!

    Fremfor å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, bør Norge satse på raskere forbindelser med ordinære tog – ikke lyntog, fremholder Frode Hammer i dette innlegget.

  • En mye større hovedflyplass

    Syv år og 14 milliarder kroner etter at utvidelsesarbeidene begynte, ble Oslo lufthavn i fornyet utgave offisielt åpnet i dag – med en festpreget seanse der en klarinett-spillende samferdselsminister var ett av høydepunktene.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS