En flyplass på Gimsøya i Lofoten? Ikke hvis den statlige flyplasseieren Avinor vinner gehør for sitt syn på saken.
Donald Trump, valgt til ny president i USA, har mer enn andre varslet en sterk satsning på nasjonalt, amerikansk næringsliv. Det kan ramme luftfarten mer enn andre fordi luftfart er et ektefødt barn av globalisering og fri konkurranse de siste 20 årene.
Norsk luftfartsdebatt har den senere tid stort sett vært fokusert på alkoholsalget fra «nye taxfree» på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) pluss en del tanker om behovet for en tredje rullebane. Som om det er spritsalget som avgjør trafikkutviklingen på en flyplass!
Antallet reisende over Swedavias ti flyplasser i Sverige vokste i årets åtte første måneder med fem prosent målt mot tilsvarende periode i fjor, melder den statlige flyplasseieren.
Antallet reisende via Avinor-flyplassene kom i august opp i 4 643 236, opp 1,7 prosent målt mot antallet i august i fjor, melder den statlige flyplasseieren.
Noen av argumentene mot den nye flypassasjeravgiften ”mangler forankring i både teori og praksis”, skriver artikkelforfatterne.
Det finnes nå tilsynsmyndigheter for alle transportgrener. Vegtilsynet er det siste som ble opprettet, i 2012. Sjøfartsdirektoratet har fungert som et sikkerhetstilsyn for sjøfarten siden 1962. Jernbanetilsynet ble opprettet i 1996 og Luftfartstilsynet i 2000.
Rommelig, luftig, mye utsikt til flybevegelsene … Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen slapp inn mellom arbeiderne og fikk noen på-stedet-inntrykk av hvordan en kraftig utvidet og fornyet Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) vil se ut og fungere.
Antallet passasjerer som reiste over statlige Swedavias 10 flyplasser i Sverige økte med syv prosent i årets første kvartal målt mot tilsvarende periode i fjor, melder Swedavia.
Hvis en kan bygge ut de sentrumsnære Rønvikjordene i Bodø, vil det være «svært ulønnsomt» å flytte lufthavnen 900 meter for å frigjøre arealer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern