Du er her

I luften

  • LEDER

    Til luftfartens glede

    Et par flyselskaper har grunn til å gni seg tilfreds i hendene: Enda en gang har en regjering presentert visjoner for hvordan Norges transportinfrastruktur bør oppgraderes – uten å ha funnet det på sin plass å gå inn for etablering av en moderne veiforbindelse mellom landets to største byer.

  • Debatt

    Bonusforbudet er nå til hinder for fri konkurranse

    Hvorfor sier ikke myndighetene at SAS må slutte å servere gratis frokost på morgenflyene fra Ålesund? Slutte å servere gratis kaffe og aviser til Tromsø? Og hvorfor pålegges ikke SAS å ta gebyr på all bagasje fordi Norwegian gjør det?

  • NÆRBLIKK

    Poenget med bonus

    «Dersom en igjen skulle komme i den situasjon at det er ett dominerende flyselskap i det norske markedet, kan det stående, generelle forbudet mot bonusopptjening komme godt med», skriver nærblikkforfatteren.

     

  • DEBATT

    Flesland-dobling nuller ut Bergens klimakutt

    «Utslippveksten fra økt flytrafikk til og fra Fles­land (vil) utlikne hele effekten av alle andre tiltak som vil redusere klimagassutslipp i Bergen kommune,» skriver Holger Schlaupitz i dette debattinnlegget.

  • DEBATT

    Ledig kapasitet tilsier billige lufthavntjenester

    I en ytterst interessant artikkel i forrige num­mer av Samferdsel skriver Solvoll, Mathisen og Jørgensen (SMJ) om «lufthavnavgifter». Jeg setter ordet i hermetegn, fordi det dreier seg ikke om avgifter i betydningen indirekte skatt, men om prisene på de tjenester luft­havnene yter flyselskapene som ledd i deres virksomhet. Disse tjenestene er innsatsfakto­rer i produksjonen av flyreiser og flyfrakt, og betalingen for dem har ingenting med skatt å gjøre. Jeg vil bruke ordet «takst», som i Avinors «takstregulativ».

  • Hovedkonklusjon i ny rapport: Mer av lufthavnavgiftene bør knyttes til antall passasjerer

    Samfunnsøkonomisk riktige lufthavnav­gifter innebærer generelt lavere avgif­ter, en relativt sterkere avgiftsbelegging av passasjerer kontra flybevegelser og en hardere avgiftsbyrde på små enn på store fly

  • Security-tiltak på norske flyplasser kan gå på sikkerheten løs

    Piloter forteller at de kvier seg for security- sjekken de må gjennom hvis de under mellomlanding forlater flyet for å bli oppdatert om værforholdene eller annen sikkerhetsrelevant informasjon. Security-sjekken blir dermed en utilsiktet barriere mot utførelsen av kjerneoppgaver som er viktige for sikkerheten

  • DEBATT

    Fly, ikke lyntog, er løsningen for Norge

    «Fly er i dag, sagt litt enkelt, det mest miljø­vennlige transportmiddel – bortsett fra at det bruker feil drivstoff. Om noen år vil luftfarten bruke syntetisk drivstoff, og være vesentlig mer energieffektiv,» skriver Torbjørn Lothe i dette innlegget.

  • Oslo svakest i Norden på interkontinentale flytilbud

    Passasjerer som skal fra Oslo til andre verdensdeler har tilgang til langt færre direkteflyvninger enn passasjerer som skal ut på tilsvarende langreiser fra Helsingfors, København og Stockholm.

  • Ikke riktig av staten å støtte SAS

    Konkurransen i luftfarten blir stadig hardere. Lavkostselskap truer små nettverksselskap som går konkurs eller kjøpes opp. SAS har i to runder fått støtte fra de statlige eierne, mens Norwegian endelig har kommet i pluss på egen hånd. Støtte til SAS gir «unfair» konkurranse og er støtte til svenske og danske arbeidsplasser. Rutetilbudet i Norge vil bli ivaretatt selv om SAS ikke klarer seg. Det er derfor ikke riktig av staten å støtte SAS.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS