Du er her

I luften

  • Fremtiden i norsk luftfart: En luftkamp om fortsatt eksistens

    Utviklingen i luften vil bare gå én vei de nærmeste årene – oppover! Prisene vil ikke stige. Det sørger konkurransen for. I løpet av de tre neste årene blir nærmere 350 nye mellomdistansefly satt i drift i Europa – en flypark tilsvarende hele SAS’ flåte. Kampen for å fylle dem blir knallhard. De etablerte nettverksselskapene går enda tøffere tider i møte: Lavprisselskapene forventes å angripe på deres hjemmebane.
  • Distriktene taper på konkurransen i luften

    Det er inntil fire ganger så dyrt å fly fra Svolvær til Kirkenes som fra Oslo til Kirkenes. Dessuten tar reisen over dobbelt så lang tid fra Svolvær. Konkurransen på stamrutenettet har ført til et betydelig prisfall etter 2002. Men på regionalrutene, der staten bestemmer takstene, har prisene økt. Det taper distriktene på. Tiden er nå moden for å revidere den offentlige takstpolitikken
  • Erkjennelser løftet Widerøe

    -Norge er fortatt et undervurdert reisemål. Det har vi tenkt å gjøre noe med! Administrerende direktør Per Arne Watle i Widerøe er hele tiden på jakt etter nye reisende. Han gir den nye ledelseskulturen i selskapet æren for det beste halvårsresultatet noensinne. Interne erkjennelser har ført flyselskapet fram til et overskudd på nesten 70 millioner.
  • Distriktene taper om nettverkstilbudet svekkes

    Konkurransen i luftfarten blir stadig hardere. Nye lavkostselskap som flyr punkt-til-punkt etableres og vokser mens gamle, middelsstore nettverksselskap, SAS inkludert, sliter økonomisk. Dette vil sannsynligvis føre til at flyreiser med mellomlandinger i fremtiden vil bli dyrere, eller at dagens nettverkstilbud, hvor blant annet bagasjen tas hånd om, reduseres fordi det ikke er lønnsomt. Begge disse utviklingsretningene vil særlig ramme Nord-Norge, Trøndelag og til dels Vestlandet hvor andelen av nettverksflygninger er høyest.
  • Statistikktips: Færre yrkesreiser med fly og flere kvinner i luften!

    Det har i de seneste årene vært en klar nedgang i antallet yrkesreiser med fly, både innenlands og til og fra utlandet. Samtidig er det en tendens til at en stadig større andel av flypassasjerene er kvinner
  • Flatpakkede flyreiser til stadig lavere priser

    Det er duket for intens priskrig på flyreiser mellom Oslo og Stockholm. I tillegg til duellen mellom SAS og Norwegian, seiler det Finnair-eide lavprisselskapet Nordic Airlink  opp som en meget truende konkurrent etter å ha gjennomført sin første flygning den 27. oktober. Vi snakker om flatpakkede flyreiser som strippes for all fordums glamour, gratis drinker, korte skjørt og selskapenes høye sigarføring.
  • Nye kalkulasjonsrenter gjør samferdselsprosjekter svært ulønnsomme

    Samferdselsdepartementet har økt kalkulasjonsrenten til bruk i vurdering av samferdselsprosjekter.   Denne økningen  innebærer at man heretter må lete lenge etter lønnsomme prosjekter i Samferdselssektoren.  Sammenlignet med resten av Europa ligger Norge nå høyest når det gjelder avkastningskravet for sine samferdselsprosjekter.

  • Mange kryssende interesser i NTP-arbeidet

    Mer penger til stamveger fremfor øvrige riksveger, vegprising og parkeringsrestriksjoner for å begrense biltrafikken, små muligheter for å overføre gods fra veg til sjø og bane. Dette er noen av prioriteringene og - realitetene - som utkrystalliserer seg i grunnlagsmaterialet for Nasjonal transportplan 2006 – 2015. Statens vegvesen arbeider nå under høytrykk sammen med Jernbaneverket, Kystverket og Avinor for å få sy sammen etatenes anbefaling til Samferdselsdepartementet som skal leveres 23. mai.
  • Norsk luftfart: Konkurranse – monopol – konkurranse - ?

    Norwegian har angrepet SAS-monopolet. Men vil Norwegian klare seg - eller er det bare et tidsspørsmål før SAS igjen er i monopolsituasjon i luften? Forsker Jon Inge Lian går i denne artikkelen gjennom utviklingen i norsk luftfart etter at Color Air gikk konkurs, og reflekterer ut fra foreliggende teori og empiri om hva som kan tenkes å skje framover.
  • RVU 2001: Lengre innkjøpsreiser og mer bilbruk

    Mens vi for 10 år siden i gjennomsnitt reiste fem kilometer for å gjøre våre innkjøp av dagligvarer, reiser vi nå åtte kilometer. Butikkdød i grisgrendte strøk er en viktig årsak til en økte reiselengden, men vi blir også stadig mer selektive i våre innkjøp, og velger oftere å kjøre til kjøpesenteret fremfor å gå til nærbutikken
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS