Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor har nå overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. For første gang har de fått en felles økonomisk ramme til fordeling, ikke hver sin.
Et glimt av trafikkbildet i Oslo i 1946 … Fotografiet, kreditert Oslo byarkiv, er i dag gjengitt på Samferdselsdepartementets nettsider, som illustrasjon til en siste-nytt-melding.
Istedenfor selv å stå for driften av brann- og redningstjenester på Bodø lufthavn, har Avinor besluttet å sette bort oppgaven til en privat aktør, Falck Emergency AB.
Smil, lovord og gratulasjoner over en lav sko da den statlige flyplasseieren Avinor i nærvær av inviterte gjester markerte at Oslo Lufthavn på Gardermoen har begynt å tilby jet-biodrivstoff til flyselskaper som tanker opp sine fly der.
Inntil for noen måneder siden var det så å si ubrutt månedlig vekst i antallet passasjerer som reiste via statlige Avinors 46 lufthavner. Men nå, for første gang på seks år, ser Avinor tilbake på et år som samlet ga nedgang i passasjerantallet.
Trafikken på Avinors lufthavner i første kvartal 2015 viser stagnasjon og tilbakegang. Det gjelder både innland og utland – og charter. For Oslo Lufthavn (OSL) alene er chartersvikten i første kvartal 2015 på hele 24,7 prosent. Her er markedet så godt som i fritt fall!
Atlanta har fortsatt verdens travleste flyplass, alle typer reisende medregnet. Dubai er på 6.-plass totalt, men er blitt størst på antall internasjonalt reisende, viser foreløpige tall for 2014 fra Airport Council International (ACI)
Norwegian-konflikten er dessverre ikke enestående, men et symptom på den nesten desperate situasjonen luftfarten i Europa er inne i: En ødeleggende konkurranse utenfor kontroll.
Det går normalt lang tid mellom hver gang Luftfartstilsynet figurerer høyt i nyhetsbildet, og bra er vel det. For det kan tolkes dit hen at dette tilsynet i tilnærmet stillhet gjør en anstendig god jobb – at det med sitt blotte nærvær og sine faktiske aktiviteter bidrar til at sikkerheten i norsk og internasjonal luftfart er så imponerende god som den faktisk er.
- Vår hovedprioritet nå er å bedre hverdagsreisen og få mer gods bort fra veiene der folk bor.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern