Norge vil tape inntekter, arbeidsplasser og luftfartskompetanse hvis Oslo lufthavn på Gardermoen ikke foretar utvidelser, fremgår det av et prosjekt TØI har utført for flyplasseieren Avinor. Uten utvidelser vil utenlandsreiser for mange nordmenn dessuten bli både mer kompliserte og dyrere
Færre lufthavner, men med lengre rullebaner, vil kunne gi et bedre tilbud i form av økt frekvens, flere direkteruter, større fly, billigere billetter og økt konkurranse. En slik rasjonalisering vil gi en klar samfunnsøkonomisk gevinst. I sin Soria Moria 2-erklæring bør de rødgrønne vurdere lufthavnstrukturen på nytt
Piloter i luftfarten har bedre sikkerhetskultur enn baneførere, som for sin del har bedre sikkerhetskultur enn bussjåfører, fremgår det av et nylig avsluttet forskningsprosjekt. Og blant pilotene skårer de som fører helikopter bedre enn dem som fører fly
Høyhastighetstog mellom Norges største byer vil undergrave eksistensgrunnlaget for mange flyplasser og dermed true den etablerte distriktspolitikken, mener konsernsjef Sverre Quale i den statlige flyplasseieren Avinor.
Konkurransen i luftfarten blir stadig hardere. Lavkostselskap truer mindre nettverkselskap som går konkurs eller kjøpes opp. Hva vil skje i Norge nå som SAS og Norwegian sliter? Hvis Lufthansa overtar SAS, vil trolig en ny aktør dukke opp og sikre konkurransen - til glede for passasjerene
Aktiviteter som opprinnelig innbragte noen biinntekter, er av mange flyplasser blitt pleiet så godt at de nå samlet sett står for selve hovedinntekten. Dermed er flyplassavgiftene, som var selve bærebjelken i regnskapene, blitt til biinntekter – riktignok noen solide sådanne
En mellomstor lufthavn i Rana til erstatning for Mo i Rana lufthavn, Røssvoll, vil gi befolkning og næringsliv på Helgeland et samferdselsmessig løft. Med direkteruter til hovedstaden vil regionen gis en betydelig vekstimpuls, viser analyser fra Handelshøgskolen i Bodø.
Oljeprisen hadde begynt å falle, fra et nivå som hadde gitt luftfartsfolk alvorlig hodepine. Så slo finanskrisen til som en ny trussel: Mindre penger blant folk, kjepper i hjulene for den trafikkveksten luftfarten hadde lagt opp til
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern