Du er her

I luften

  • Transportøkonomisk institutt (TØI) runder 50 år:

    Med blikket inn i fremtiden

    Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var der, Norwegian-sjef Bjørn Kjos var der, TØI-sjefen selv, Gunnar Lindberg, var naturligvis der, og det var også noen titalls andre gjester og TØI-ansatte … De var der da TØI like før sommerferien feiret sine  første 50 år.

  • KRONIKK - Spillet bak kulissene

    Krig i luften

    Når «gaten» stenger, er et ledig flysete som en «ferskvare», utgått på dato. En inntektsmulighet er tapt. Kostnaden for flyselskapet er om lag den samme. Kampen om kundene kan derfor være beinhard. Grensene som konkurranseloven og annet lovverk setter, kan i perioder bli utfordret.

  • Nærblikk Luftfart:

    På vei mot «åpne luftrom»

    Lufttransport har blitt strategisk viktig for mange land, spesielt etter andre verdenskrig. Som et resultat av dette har en av verdens mest internasjonale bransjer også blitt en av de mest nasjonaliserte med tanke på eierskap og kontroll.

  • Debatt:

    Konkurranse er mogleg utan konkurrerande flyplassar

    Konkurranse mellom flyplassar! Morten Welde tilrår denne løysinga i kronikken sin i Samferdsel 2/2014. For ein lekmann på området framstår tanken som eit livsfjernt og teoretisk skrivebordsprodukt.

  • Debatt:

    Avinor – en modell også for andre sektorer

    I Samferdsel nr. 2/2014 gir Morten Welde uttrykk for en del synspunkter på Avinormodellen som det er behov for å kommentere. Modellen han er kritisk til ivaretar et lufthavnsystem for hele landet og tilfører staten nær en milliard i årlige inntekter i skatt og utbytte.

  • LEDER:

    Lavprisbrennevin 24/7

    I det avholdspredikerende Norge kan det sees som både pussig og fornøyelig at landets statlige flyplasselskap har en betydelig del av sine inntekter fra salg av lavpriset brennevin, vin og øl.

  • KRONIKK:

    På tide å reformere flyplassindustrien

    Kronikkforfatteren anbefaler at «myndighetene åpner for større grad av konkurranse mellom flyplasser for å fremme effektivitet og innovasjon».

  • DEBATT:

    Tog for høg fart er miljøvennleg og lønsamt

    I Samferdsel nr. 1 i år har Frode Hammer og Idar Mo tilsvar på mitt innlegg i nr. 10 – 2013. Då det er klåre feil i framstillingane deira, vil eg kome med dette tillegget.

  • Hard flyplasskonkurranse om interkontinental trafikk

    Den store, nordiske luftkampen

    Norges hovedflyplass på Garder­moen synes å måtte videreutvikle utenlandstrafikken, spesielt med interkontinentale ruter, for å nå sine inntektsmål, men sliter i så måte med hard konkurranse fra andre nordiske hovedflyplasser.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS