Du er her

Under kategorien FORSKNING vil du finne forskningsrelaterte artikler skrevet etter  1. januar 2016. Fra denne datoen publiseres Samferdsel bare på nett.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Tunge kjøretøy mer ulykkesutsatt i Norge enn i andre land

    Norge er blant landene i verden med høyest sikkerhet i trafikken, men ser man bare på ulykker hvor tunge kjøretøy er involvert, mister flere livet i slike ulykker i Norge enn i Europa for øvrig (målt per million innbyggere).

  • Paternalisme og ekspertstyring i vegtrafikken:

    Bør staten beskytte oss mot oss selv?

    • Resultatene av en TØI-undersøkelse utført på oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet «tyder på at store grupper av befolkningen har forståelse for tunge statlige inngrep i trafikken av sikkerhetshensyn», skriver artikkelforfatteren, men, som hun tilføyer:
       
    • «Aksepten for sikkerhetstiltak er større blant kvinner og blant eldre enn blant yngre menn, og det er en viss tendens til at de som plasserer seg på venstresiden politisk, aksepterer større inngrep enn dem som plasserer seg på høyresiden.»
  • Nullvekstmålet krever bedre måling av gå- og sykkelandel

    Nullvekstmålet er ambisiøst, og for å vite om vi er på riktig spor, trenger vi gode metoder for å beregne andelen som reiser med forskjellige framkomstmidler. Spesielt utfordrende er det å gi slike tall for gående og syklende. 

  • Hva som får trafikanter til å endre reisemiddel

    «Bilbruk påvirkes mest effektivt med virkemidler rettet mot bilen», skriver artikkelforfatteren. «Det er langt mindre effektivt å søke redusert bilbruk kun ved å tilrettelegge for gange, sykling og kollektivtransport.»

  • Den omstridte flypassasjeravgiften:

    Dårlig begrunnede motargumenter

    Noen av argumentene mot den nye flypassasjeravgiften ”mangler forankring i både teori og praksis”, skriver artikkelforfatterne.

  • Norge kan bidra til at mange liv spares, mener forsker:

    Han maner til eksport av trafikksikkerhet

    Hvis politikere med tyngde her i landet går inn for det, kan Norge gjøre trafikksikkerhet til et fint eksportprodukt, mener trafikksikkerhetsforsker Terje Assum.

  • Med dagens finansieringsmodell for kollektivtransporten:

    Nullvekstmålet er en utopi

    ”Det er mye diskusjon om revidering av Oslopakke 3 og nye bymiljøavtaler i de største byene, men ingen av disse avtalene tar inn over seg det enorme behovet for økte tilskudd til kollektivtransporten hvis nullvekstmålet skal nås”, skriver artikkelforfatterne.

  • To av Omkjøringsvegens fire felt kan bli kollektivfelt:

    Tar vi bussen i Trondheim på alvor?

    Trondheim satser milliarder av kroner på superbusskonseptet, men lar viktige tverrforbindelser bli dominert av bilisme. Er dette riktig kollektivsatsing?

  • Personer med nedsatt funksjonsevne:

    De ønsker forutsigbarhet underveis

    Tiltak for universell utforming fungerer ofte dårligere enn de burde. Det skaper en uforutsigbarhet som bidrar til at folk med nedsatt funksjonsevne helst ikke vil reise kollektivt. To TØI-forskere har sett nærmere på hvordan folk med ulike funksjonshemninger opplever stasjonsområdene for tog og buss i Hamar og Lillestrøm.

  • Blir transportsikkerheten bedre når noen fører tilsyn med den?

    Det finnes nå tilsynsmyndigheter for alle transportgrener. Vegtilsynet er det siste som ble opprettet, i 2012. Sjøfartsdirektoratet har fungert som et sikkerhetstilsyn for sjøfarten siden 1962. Jernbanetilsynet ble opprettet i 1996 og Luftfartstilsynet i 2000.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS