Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer.
Selvkjørende kjøretøy har potensialet til å bedre effektiviteten, mobiliteten og trafikksikkerheten i transportsystemet. Det er fortsatt knyttet stor usikkerhet til om de vil bidra positivt eller negativt miljømessig. De fleste tror at selvkjørende kjøretøy vil medføre økt kjøring, mens virkningene på kø, energi- og arealbruk er mer usikker.
Å overføre administrasjonen av fylkesveiene fra Statens vegvesen til fylkeskommunene kan innebære utfordringer. Men dagens løsning med politisk ansvar uten en egen administrasjon er også problematisk.
TØIs nå fornyede Kollektivkalkulator er et forenklet, web-basert verktøy for nyttekostnadsberegning av universell utforming og andre enkle tiltak i kollektivtransporten.
«Med byvekstavtalene begir landets største byområder, sammen med regionalt og statlig nivå, seg inn i ukjent terreng», skriver artikkelforfatterne. «Det er en kompleks avtalestruktur, som innebærer nye former for samarbeid, finansiering, måling og oppfølging.»
Trafikksikkerhetskampanjer bidrar til at unge trafikanter blir aktsomme og dermed til reduksjon i antallet trafikkdøde, foruten at slike kampanjer har en vedlikeholdende effekt – ved at de får allerede aktsomme trafikanter til ikke å hvile på laurbærene.
Det hersker «en dyp usikkerhet i vår kunnskap om risiko ved bruk av narkotika i trafikken», skriver artikkelforfatteren
Norge, Danmark, Sverige, Nederland og England er blant verdens mest trafikksikre land. En av forklaringene kan være at det er et høyt faglig nivå blant landenes trafikksikkerhetsmedarbeidere, dels takket være gode muligheter for etterutdannelse.
Med økt engangsavgift på bensin- og dieselbiler og fortsatt moms- og avgiftsfritak for nullutslippsbiler, kan tre av fire nye personbiler i 2025 være elbiler.
Ville du valgt førerløs bil på din forrige reise, om det var mulig? Vi har spurt nordmenn i de største byområdene.
Ved å legge til rette for sentrumsnære depot og god sykkelinfrastruktur kan det offentlige bidra til effektiv varelevering med lastesykkel, fastslår artikkelforfatterne.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern