Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer.
«Å halvere kapasiteten på en av Norges tyngst trafikkerte veilenker gikk ganske bra – det skapte ikke krise eller kaos», skriver Aud Tennøy i denne artikkelen.
Samvirkende ITS (intelligente transportsystemer) kan bidra til å løse en rekke transportutfordringer knyttet til miljø, effektivitet og sikkerhet. Europeiske byer er blant dem som har transportutfordringer å løse, og de er dermed sentrale med tanke på å øke bruken av samvirkende ITS.
Jo tidligere støjforhold inddrages i planlægning af nye veje, jo mere effektivt og jo billigere kan støjproblemerne normalt håndteres! Dette er den røde tråd i den nye ON-AIR håndbog som præsenteres i denne artikel.
En eller annen form for uoppmerksomhet hos førere av motorkjøretøy bidrar til rundt 30 prosent av dødsulykkene i veitrafikken i Norge, viser en gjennomgang TØI har gjort av ulykkerapporter.
Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.
Sentral kontra mindre sentral lokalisering av nye boliger og arbeidsplasser gir flere kollektivturer, færre bilturer og lavere antall kjøretøykilometer for bil. Effektene varierer avhengig av om vi ser på bosatte, ansatte eller totale tall, og fra sted til sted.
Trafikkprognoser er grunnlaget for all transportplanlegging. I bompengeprosjekter er det ekstra viktig å ha treffsikre anslag for hvor mange som vil bruke den nye vegen.
Kanskje noen – eller kanskje ingen – av 10 påtenkte sykkelekspressveger vil være lønnsomme for samfunnet, ifølge to TØI-forskere, som poengterer at konklusjonen avhenger av hva som legges til grunn for beregningene. I denne artikkelen etterlyser de forskning som kan gi sikrere beregningsgrunnlag.
En nyutviklet strategisk modell (STRATMOD) «gir mulighet for mer strategiske analyser av virkemidler for å nå nullvekstmålet», skriver artikkelforfatterne.
Kollektivtransportens byttepunkter – der passasjerer skifter fra ett transportmiddel til et annet – skal helst være gode ikke bare for passasjerene, men også for operatørene av transportmidlene og for sjåførene.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern