Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Bompenger kan gi betydelig reduksjon i brukernytten

    Så godt som alle store vegprosjekt finansieres med bruk av bompenger. En ny studie viser at reduksjonen i nytte som følge av bompenger kan være betydelig.

  • Bergen:

    Tidsdifferensierte bomtakster virker

    Bystyret i Bergen innførte i februar i år tidsdifferensierte takster i bomringen som et antatt effektivt virkemiddel for å redusere køer og miljøulemper som biltrafikken skaper. Så langt ser det ut som om bystyret har lykkes - men bompengeinntektene svikter. 

  • Doktorgradsprosjekt ved NTNU ser på konfliktmulighetene:

    Farlig nærkontakt sykkel – tungt kjøretøy

    I vel en tredjedel av ulykkene der syklister omkom i norske byområder i årene 2000–2014, var tunge kjøretøy involvert, ifølge artikkelforfatterne. Denne norske ulykkesandelen er høyere enn tilsvarende andeler i flertallet av andre europeiske land, poengterer de

  • Tunge kjøretøy mer ulykkesutsatt i Norge enn i andre land

    Norge er blant landene i verden med høyest sikkerhet i trafikken, men ser man bare på ulykker hvor tunge kjøretøy er involvert, mister flere livet i slike ulykker i Norge enn i Europa for øvrig (målt per million innbyggere).

  • Paternalisme og ekspertstyring i vegtrafikken:

    Bør staten beskytte oss mot oss selv?

    • Resultatene av en TØI-undersøkelse utført på oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet «tyder på at store grupper av befolkningen har forståelse for tunge statlige inngrep i trafikken av sikkerhetshensyn», skriver artikkelforfatteren, men, som hun tilføyer:
       
    • «Aksepten for sikkerhetstiltak er større blant kvinner og blant eldre enn blant yngre menn, og det er en viss tendens til at de som plasserer seg på venstresiden politisk, aksepterer større inngrep enn dem som plasserer seg på høyresiden.»
  • Nullvekstmålet krever bedre måling av gå- og sykkelandel

    Nullvekstmålet er ambisiøst, og for å vite om vi er på riktig spor, trenger vi gode metoder for å beregne andelen som reiser med forskjellige framkomstmidler. Spesielt utfordrende er det å gi slike tall for gående og syklende. 

  • Hva som får trafikanter til å endre reisemiddel

    «Bilbruk påvirkes mest effektivt med virkemidler rettet mot bilen», skriver artikkelforfatteren. «Det er langt mindre effektivt å søke redusert bilbruk kun ved å tilrettelegge for gange, sykling og kollektivtransport.»

  • Den omstridte flypassasjeravgiften:

    Dårlig begrunnede motargumenter

    Noen av argumentene mot den nye flypassasjeravgiften ”mangler forankring i både teori og praksis”, skriver artikkelforfatterne.

  • Norge kan bidra til at mange liv spares, mener forsker:

    Han maner til eksport av trafikksikkerhet

    Hvis politikere med tyngde her i landet går inn for det, kan Norge gjøre trafikksikkerhet til et fint eksportprodukt, mener trafikksikkerhetsforsker Terje Assum.

  • Med dagens finansieringsmodell for kollektivtransporten:

    Nullvekstmålet er en utopi

    ”Det er mye diskusjon om revidering av Oslopakke 3 og nye bymiljøavtaler i de største byene, men ingen av disse avtalene tar inn over seg det enorme behovet for økte tilskudd til kollektivtransporten hvis nullvekstmålet skal nås”, skriver artikkelforfatterne.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS