Du er her

Under kategorien FORSKNING vil du finne forskningsrelaterte artikler skrevet etter  1. januar 2016. Fra denne datoen publiseres Samferdsel bare på nett.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Fiskaltapet fra elbilfordelene kan kompenseres

    Det debatteres hvordan staten og kommunene mister inntekter på grunn av elbilfordelene. Det offentliges inntekter er redusert med flere milliarder kroner i året. En gradvis økning i engangsavgift, drivstoffavgift og årsavgift for personbiler kan oppveie inntektstapet.

  • Varelevering under sykkel-VM – hva har vi lært?

    Store folkemengder, toppsyklister i hovedvegnettet, tette gjerder med reklame og avstengte veger skapte store bekymringer for hvordan varer skulle komme frem til sentrum under sykkel-VM i Bergen 16.–24. september 2017.

  • Effekter av p-avgift på private p-plasser

    Bør kommuner kunne pålegge private interesser å kreve parkeringsavgift – eksempelvis ved arbeidsplasser og handlesentre? Spørsmålet er kontroversielt, fastslår artikkelforfatterne. De redegjør for kunnskap – og mangel på kunnskap – om hvordan arbeidstagere og handlende vil reagere.

     

  • Norge – best også på sikkerhet for barn i trafikken

    Norge var i 2016 det mest trafikksikre landet i Europa – og dermed trolig også i verden. En ny europeisk undersøkelse fra ETSC (se faktaboks) av sikkerhet for barn i trafikken viser at Norge også her ligger på toppen. Samtidig har visjonen om null trafikkdrepte vært oppfylt noen av de seneste årene for de yngste.

  • Fortsatt utslippsjuks:

    Men denne gangen snakker vi ikke om produsentene

    Først ut var bilprodusenter som ble tatt for å jukse med dieselbilutslippene, og så oppsto det mistanke om kartellvirksomhet i bransjen. Men brukerne og transportselskapene kan jukse, de også.

     

  • Usikker klimaeffekt av nettbasert dagligvarehandel

    Flere faktorer er avgjørende for om innkjøp av dagligvarer på nett, og dermed hjemlevering av varene, vil medføre reduserte eller økte CO2-utslipp målt mot utslippene ved innkjøp i butikk. Befolkningstetthet er én slik faktor.

     

  • Større ulykkesrisiko før brua enn på brua

    Mer enn halvparten av 31 dødsulykker på eller ved veibru skjedde før kjøretøyene nådde inn på brua, ifølge en rapport Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget på oppdrag fra Vegdirektoratet.

  • Kaptein, men kanskje ikke en veldig god leder

    Den flytekniske og flyteoretiske kompetansen som kreves av flygerne i utdannelse og yrke er svært høy. Men hvordan står det til med krav om lederkompetanse?

  • Mange lovlydige motorsyklister i store Bangkok

    Artikkelforfatteren, en internasjonalt anerkjent trafikksikkerhetsforsker, kom under faglige observasjoner i Bangkok frem til at motorsyklistene i denne storbyen alt i alt «oppførte seg ansvarlig og lovlydig i trafikken.»

  • Hva er egentlig smarte byer?

    Smart er et trendy ord i transportsektoren for tida – både byene og transportsystemene skal helst være smarte. Men hva betyr det egentlig?

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS