LITT AV HVERT: For et drøyt år siden ble det kjent at fergefarten over Oslofjorden mellom Moss og Horten skulle bli delvis elektrifisert – og i dag er det klart at ytterligere elektrifisering av denne Norges travleste fergeforbindelse er på gang.
LITT AV HVERT: Med statlig hjelp skal det norske rederiet Sea-Cargo bygge om et av sine frakteskip til å bli kunne drevet frem ved hjelp av rotorseil.
LITT AV HVERT: Regjeringen har bestemt seg for å utrede den påtenkte skipstunnelen gjennom Stadlandet på nytt. Politikere og andre som har vært pådrivere for tunnelen som skal lede skipsfarten utenom det værutsatte, åpne farvannet ved Stadt, oppfatter det som en trenering.
HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»
HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.
HVA NÅ? Mens verden fortsatt plages hardt av koronaen, snakker folk om en annerledes tid – ikke minst innen samferdselen – også etter at verden måtte være kommet noenlunde til hektene igjen. Hvordan bør samferdselssektoren videreutvikles med dette for øye? Samferdsel inviterer til utveksling av tanker, ideer, meninger …
Kronikkforfatteren argumenterer for lavere promillegrense for fritidsbåtførere. Om dagens grense skriver hun: «Svekket syn, langsomme reflekser, dårligere reaksjonstid og koordinasjon. Dette er kjennetegn på 0,8 i promille – og etter loven er det helt greit å kjøre båt med slike indikasjoner.»
LITT AV HVERT: Mye er i de senere årene gjort for å gjøre aktivitetene i hovedstadens havn grønnere, og i dag melder Oslo Havn om enda et skritt i miljøvennlig retning: Havnen har bestilt en oppsynsbåt basert på hybridteknologi.
LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.
LITT AV HVERT: Den norske skipsflåten skal være klimanøytral innen 2050, ifølge en målsetting i Norges Rederiforbunds nye klimastrategi.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern