LITT AV HVERT: Sjefen i Transportøkonomisk institutt (TØI), direktør Gunnar Lindberg (58), meddelte i ettermiddag sine medarbeidere at han har sagt opp stillingen, forklart med at «etter syv år trenger jeg å gjøre noe nytt.»
LITT AV HVERT: Mannen i gata så vel som profesjonelt interesserte skal via et «digitalt folkemøte» i kveld ha anledning til å fremme synspunkter på hva Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør inneholde.
Samferdselen er gått i dvale. Hvor lenge skal det vare? Det avhenger av utviklingen i koronapandemien. Av særlig betydning for oss her i steinrøysa er smitteutviklingen på begge sider av Kjølen og tiltakene for å begrense spredningen.
LITT AV HVERT: En trinnvis utvikling av godsterminalen på Alnabru i Oslo, dessuten en eventuell fremtidig avlastningsterminal på Hauerseter ved Gardermoen – dette er hva en konseptvalgutredning (KVU) utarbeidet for Samferdselsdepartementet anbefaler.
LITT AV HVERT: For å bidra til økonomisk aktivitet under koronakrisen vedtok Stortinget nylig å bevilge 100 millioner kroner ekstra til Kystverket, og nå er det klart hvordan pengene skal brukes.
LITT AV HVERT: Lostjenesten her i landet skulle på veldig synlig vis feire 300-årsjubileum i år, men nå er storfeiringen besluttet utsatt til neste år, forklart med koronakrisen.
Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig.
Bergen kommune vurderer å etablere en ny bybåtrute. Den er tenkt som et maritimt tilskudd til det allerede eksisterende kollektivnettverket og skal knytte sammen bydeler langs byens langstrakte sjøkant.
LITT AV HVERT: Fire regjeringsmedlemmer inviterer seks fergetakst-protesterende fylkeskommuner til et møte mandag, ifølge Samferdselsdepartementet med det formål å etablere «et felles økonomisk faktagrunnlag om situasjonen som har oppstått.»
Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern