KVU-en – Godsterminalstruktur i Oslofjordområdet – er utarbeidet av Jernbanedirektoratet, Kystverket og Statens vegvesen.
Den kom offisielt på departementets bord denne uken og er ifølge departementet overlappende med en fase to av utredningen som forelå for et år siden.
KVU-en viser at det er nok terminalkapasitet i Oslofjordområdet når vei og sjø og bane sees i sammenheng, men at det finnes kapasitetsutfordringer for gods på jernbane.
Kvalitetssikring i vente
«Før regjeringen beslutter framtidens terminalstruktur trenger vi en ekstern kvalitetssikring av utredningen», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding i dag.
I hans departement får Samferdsel opplyst at det ikke avklart hvem som skal utføre kvalitetssikringen, en såkalt KS1.
Hareide selv sier at KVU-en reiser viktige spørsmål særlig knyttet til jernbanetransport av gods.
Mer fra regjeringen i kommende NTP
Han understreker at tiltak knyttet til terminalstrukturen i Oslofjordområdet skal vurderes helhetlig.
«Transportnettet skal samlet fungere effektivt, sikkert og med minst mulig miljø- og klimakostnad», sier Hareide, som tilføyer:
«Regjeringen vil komme tilbake til tiltak for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet i Nasjonal transportplan 2022–2033 som vi legger frem til våren.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen