Du er her

På sjøen

  • Sogn og Fjordane:

    En renere maritim kollektivtransport

    Sogn og Fjordane satser sterkt på å redusere klimautslippene fra transportsektoren. Det som foregår i fylket er intet mindre enn en liten klimarevolusjon.

     

  • Kraftig trafikkvekst når ferjer får avløsning

    Selv om de fleste korte ferjesamband har blitt erstattet av broer og tunneler, planlegges det også i dag flere store ferjeavløsningsprosjekter. Erfaring fra tidligere prosjekter viser at trafikkveksten kan bli stor når ferjer erstattes av bro eller tunnel.

  • Oslo-satsing på mer cruisetrafikk

    LITT AV HVERT: Mens enkelte andre nordeuropeiske havnebyer de senere årene har sett vekst i cruiseskipstrafikken, har Oslo mistet kraft som cruisedestinasjon. Men nå melder hovedstadshavnen om fornyet satsing på dette feltet.

     

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

  • Regjeringen bidrar til mer tungtransport på vei

    Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti legger opp til at enda flere lastebiler kommer på norske veier. Samtidig sier partiene at dette er et budsjett for grønnere transport. Det er i beste fall en stor overdrivelse.

  • Rotterdam havn ser seg som utslippsfri i 2050

    LITT AV HVERT: Digitalisering, ny teknologi, omstillingsvilje … Dette er blant stikkordene når Rotterdam havn argumenterer for at den i 2050 kan være praktisk talt utslippsfri og støyfri.

  • Forskerblikk på en havnekonflikt

    LITT AV HVERT: Den langvarige og bitre arbeidskonflikten i containerdelen av Göteborgs Hamn har medført igangsettelse av et forskningsprosjekt som skal se nærmere på konfliktens virkninger.

  • Cruisevekst i Hamburg

    LITT AV HVERT: Hamburg havn melder om besøk av et rekordhøyt antall cruisepassasjerer nå i 2017 og ser at det årlige antallet vil bli enda høyere i 2018.

  • Økning i CO2-avgifta rammer lokalt næringsliv

    Dersom forslaget til Statsbudsjettet 2018 blir vedtatt, har CO2-avgiften doblet seg siden 2013. Avgiften vil da være på 1,22 kr pr. liter fra 2018.

  • Tenk smartere transport …

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inviterer landets fylkeskommuner samt Oslo kommune til, i samarbeid med private og offentlige partnere, å konkurrere om smarte mobilitetstjenester.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS