Sogn og Fjordane satser sterkt på å redusere klimautslippene fra transportsektoren. Det som foregår i fylket er intet mindre enn en liten klimarevolusjon.
Selv om de fleste korte ferjesamband har blitt erstattet av broer og tunneler, planlegges det også i dag flere store ferjeavløsningsprosjekter. Erfaring fra tidligere prosjekter viser at trafikkveksten kan bli stor når ferjer erstattes av bro eller tunnel.
LITT AV HVERT: Mens enkelte andre nordeuropeiske havnebyer de senere årene har sett vekst i cruiseskipstrafikken, har Oslo mistet kraft som cruisedestinasjon. Men nå melder hovedstadshavnen om fornyet satsing på dette feltet.
Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti legger opp til at enda flere lastebiler kommer på norske veier. Samtidig sier partiene at dette er et budsjett for grønnere transport. Det er i beste fall en stor overdrivelse.
LITT AV HVERT: Digitalisering, ny teknologi, omstillingsvilje … Dette er blant stikkordene når Rotterdam havn argumenterer for at den i 2050 kan være praktisk talt utslippsfri og støyfri.
LITT AV HVERT: Den langvarige og bitre arbeidskonflikten i containerdelen av Göteborgs Hamn har medført igangsettelse av et forskningsprosjekt som skal se nærmere på konfliktens virkninger.
LITT AV HVERT: Hamburg havn melder om besøk av et rekordhøyt antall cruisepassasjerer nå i 2017 og ser at det årlige antallet vil bli enda høyere i 2018.
Dersom forslaget til Statsbudsjettet 2018 blir vedtatt, har CO2-avgiften doblet seg siden 2013. Avgiften vil da være på 1,22 kr pr. liter fra 2018.
LITT AV HVERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inviterer landets fylkeskommuner samt Oslo kommune til, i samarbeid med private og offentlige partnere, å konkurrere om smarte mobilitetstjenester.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern