Du er her

På sjøen

  • Klarsignal for ny havneterminal i Göteborg

    Etter at en såkalt mark- og miljödomstol har gitt prosjektet sin godkjennelse, ser Göteborgs Hamn seg klar til å bygge en ny godsterminal over et areal på 220 000 kvadratmeter, tilsvarende 30 fotballbaner.

  • På denne dag:

    Et aldrende departement ...

    Et glimt av trafikkbildet i Oslo i 1946 … Fotografiet, kreditert Oslo byarkiv, er i dag gjengitt på Samferdselsdepartementets nettsider, som illustrasjon til en siste-nytt-melding.

  • Fremtidsrettet fergedrift

    Fergene som binder sammen riksveinettet skal bli mindre miljøfiendtlige, og det skal bli enklere å betale for fergeoverfarten … I noen år har det vært snakk om dette, og nå er det for alvor i ferd med å bli virkelighet.

  • Oslo-Fergene tar drivstoff-grep:

    Et bidrag til en renere by

    Ikke den helt store saken i verdenssammenheng, kanskje…

  • Redningsvest – påbudt, men…

    Langt fra alle de fritidsbåteierne som ifølge påbud skulle bruke redningsvest eller annet flyteutstyr, brukte slikt utstyr konsekvent, fremgår det av en undersøkelse som ble gjennomført på sensommeren i år.

  • Innspill - havner:

    Desentralisert hamnestruktur gjev mest gods på sjø

    «Funn frå NTP Godsanalyse tydar (…) på at desentralisert hamnestruktur er ein viktig premiss for å oppretthalde skipstrafikken sin høge del av godsfordelinga», skriver Sindre Ulstein Lid i dette innspillet.

  • Mer cruiseturisme krever tiltak på land

    Skal Norge kunne utvikles for cruiseturisme, må det planlegges for det. Ringvirkningene på land av økt cruiseturisme er store og byr, ikke minst, på trafikale utfordringer i trange bygater og på smale vestlandsveier.

  • Turisme:

    Vel mye cruiseturisme ... synes noen

    Cruisenæringen møter økende lokal motstand i mange norske havner, særlig i populære havner med flere cruiseskipsanløp om dagen. 

  • Fremtidens transportnett:

    - Infrastrukturen må brukes smartere

    - Vår hovedprioritet nå er å bedre hverdagsreisen og få mer gods bort fra veiene der folk bor.

  • Trenger vi en Broen til Europa 2.0?

    Mens stadig flere trailere hver eneste dag dundrer over fjell, gjennom daler og inn i byer, blir det dyrere og vanskeligere å frakte gods på kjøl. Det skriver adm. dir. Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund som har laget rapporten Broen til Europa om hvordan Norge kan styrke nærskipsfarten.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS