Etter å sørget for at statlige NSB får konkurranse om å operere persontog, gir regjeringen en påminnelse om at den ønsker å gi privateide Hurtigruten AS konkurranse om driften av kystruten Bergen–Kirkenes.
Å legge Bergens fremtidige godshavn til Ågotnes vil direkte motvirke regjeringens mål om å overføre mer gods fra vei til sjø. Dersom varetransport skal blir grønnere og mer lønnsom, er det avgjørende å samlokalisere knutepunkt for ulike transportformer.
Tanker og ideer om en Stad skipstunnel kan spores mange tiår tilbake i tid, og når regjeringen nå mener at den bør bli til virkelighet, vekker det oppmerksomhet – ikke bare i Norge.
Mange mennesker rundt om i landet – ikke minst folk i berørte fagmiljøer – satt klare til å lese da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag offentliggjorde regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018–2029.
Bergen havn vil stille krav til rederiene som seiler i cruise langs Vestlandet og legger til kai i Bergen. Målet er at forurensningen fra cruisekipene skal reduseres, blant annet ved å få på plass landstrømanlegg og gjøre det dyrere for de verste forurenserne.
I enda et fremstøt for å få gods flyttet fra landeveien til sjøen, frister myndighetene med pengestøtte på i alt 82 millioner kroner i år til prosjekter av ønsket karakter.
Etter tidligere å ha drevet frem hva etaten ser som «verdens første elektriske bilferge», tar Statens vegvesen et nytt grep til fordel for en mindre miljøfiendtlig fergeflåte.
Sterkt voksende fraktvolumer, mye mer veitransport, kraftig vekst i flypassasjertrafikken … International Transport Forum (ITF), der Norge er blant deltagerne, ser noen utviklingstrekk som kan forhindre at målene i klimaavtalen fra Paris blir nådd
Ved hjelp av stadig flere landstrømanlegg skal utslippene fra skip ved kai bli ytterligere redusert …
Stående om bord i tungløftskipet «HHL Valparaiso», ble to store havnekraner transportert via Nordøstpassasjen – fra vestrussiske St. Petersburg til østrussiske Vostochny.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern