LITT AV HVERT: Marseille-baserte CMA CGM stikker seg frem som miljø- og klimavennlig ved å beslutte at ni rekordstore containerskip under bygging for rederiet skal utstyres med LNG-basert fremdriftsmaskineri.
Ordet robust brukes vel mye i NTP-dokumenter, fremholder Arvid Strand i denne kommentaren.
«Staten har tatt grep gjennom Avinor. Denne modellen bør overføres til havnene. Staten bør snarlig opprette et havnenes Havinor ved sjøfartens egen transportetat, Kystverket», skriver Tor Arne Borge og Kenneth Erdal.
LITT AV HVERT: Skrå gangveier mellom dekkene er et av særtrekkene som viser at sightseeingbåten «Vision of the Fjords» er bygget med tanke på både funksjonshemmede og funksjonsfriske turister. Nå er båten kåret som vinner av «Innovasjonsprisen for universell utforming».
Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»
Samferdselssektoren får en minihåndfull milliarder kroner mer til disposisjon neste år enn den har i år, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.
Etter at et fem år langt fornyingsprosjekt er unnagjort, kan alle Kystverkets fem sjøtrafikksentraler skilte med nye overvåkingssystemer og renoverte lokaler.
Seks sjøtransportprosjekter er utvalgt til å få statlig drahjelp, på noen millioner kroner hver, fordi de er antatt å kunne stjele anselige mengder gods fra veitransporten.
Kystruten Bergen–Kirkenes – som drives ved hjelp av statlige penger og på folkemunne heter Hurtigruten – blir nå betjent av ett rederi, men kan i fremtiden bli betjent av opptil tre rederier som samlet står for seilingene.
Godt over 2000 byer og steder, inklusive drøye 30 norske, har meldt seg som deltagere i årets utgave av EU-regisserte Europeisk mobilitetsuke, som har lørdag denne uken som startdag.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern