Du er her

På sjøen

  • Anbud i ferjesektoren - en ferd i vanskelig farvann

    Forsøk med anbud i ferjesektoren førte i første omgang til en fornyelse av ferjeflåten og økt kvalitet til en relativt lav kostnad for det offentlige. Siden har vi sett utvikling av dårlig økonomi i anbudssambandene og tendenser til konsentrasjon på eiersiden. Dette styrker større regionale monopoler og kan være med på å begrense konkurransen.
  • Knut Østmoe: Containerhavn i Drammen beste alternativ til Oslo

    Dersom containertrafikken skal flyttes ut av Oslo i 2011 er en ny storhavn i Drammen sannsynligvis den beste løsningen. Det sier Knut Østmoe ved Transportøkonomisk institutt.
  • PolCorridor vil effektivisere transporttilbudet fra Norden til Sydøst-Europa

    Norske eksportører og transportbedrifter bør være våkne: - Om et par år vil en ny transportkorridor gjennom Polen og Tsjekkia til det sydøstlige Europa være etablert og åpne nye muligheter for norsk næringsliv. Denne regionen er den som har høyest vekst i Europa i dag, sier Johanna Ludvigsen og Steven Johnsen ved Transportøkonomisk institutt og inviterer norske eksportører/importører, transportører og logistikkselskaper til å bli med i et brukerforum.
  • Nye kalkulasjonsrenter gjør samferdselsprosjekter svært ulønnsomme

    Samferdselsdepartementet har økt kalkulasjonsrenten til bruk i vurdering av samferdselsprosjekter.   Denne økningen  innebærer at man heretter må lete lenge etter lønnsomme prosjekter i Samferdselssektoren.  Sammenlignet med resten av Europa ligger Norge nå høyest når det gjelder avkastningskravet for sine samferdselsprosjekter.

  • Mange kryssende interesser i NTP-arbeidet

    Mer penger til stamveger fremfor øvrige riksveger, vegprising og parkeringsrestriksjoner for å begrense biltrafikken, små muligheter for å overføre gods fra veg til sjø og bane. Dette er noen av prioriteringene og - realitetene - som utkrystalliserer seg i grunnlagsmaterialet for Nasjonal transportplan 2006 – 2015. Statens vegvesen arbeider nå under høytrykk sammen med Jernbaneverket, Kystverket og Avinor for å få sy sammen etatenes anbefaling til Samferdselsdepartementet som skal leveres 23. mai.
  • Hurtigrutens framtid igjen opp til debatt

    Om to år løper Statens kontrakt om kjøp av transporttjenester for 170 millioner kroner årlig fra Hurtigruten ut. Dersom myndighetene skulle velge å satse på fly eller hurtigbåt for å opprettholde dagens persontransportstandard langs kysten, ville kjøp av tjenester grovt beregnet beløpe seg til mellom 35 og 88 millioner kroner pr år, ifølge en rapport utarbeidet ved Transportøkonomisk institutt.
  • Mangelfull infrastruktur skaper problemer for næringslivet

    Køproblemer i vegnettet rundt de største byene og dårlig vegstandard er et betydelig  infrastrukturproblem for næringslivet i Norge. Også innen jernbanetransport og sjøtransport registreres det mangler. Næringslivet bruker store ressurser for å kompensere for manglende transportinfrastruktur. Dette  fremgår det av en ny stor undersøkelse utført ved Transportøkonomisk institutt.

  • RVU 2001: Lengre innkjøpsreiser og mer bilbruk

    Mens vi for 10 år siden i gjennomsnitt reiste fem kilometer for å gjøre våre innkjøp av dagligvarer, reiser vi nå åtte kilometer. Butikkdød i grisgrendte strøk er en viktig årsak til en økte reiselengden, men vi blir også stadig mer selektive i våre innkjøp, og velger oftere å kjøre til kjøpesenteret fremfor å gå til nærbutikken
  • RVU 2001: Arbeidsreisene strukturerer folks hverdag - og skaper trafikkproblemer

    Arbeidsreisene er sentrale i forhold til organiseringen av hverdagslivet, og samfunnsmessig har de store konsekvenser ved at de er dimensjonerende for kapasiteten i veg- og kollektivsystemet
  • RVU 2001: Offentlig ansatte reiser hyppig på kurs og konferanser

    Forretningsreiser for offentlig og privat ansatte varierer veldig. Mens nærmere halvparten reisene som offentlig ansatte gjør skjer i forbindelse med kurs og konferanser, er bare hver fjerde forretningsreise for privat ansatte en konferansereise
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS