Et stort forskningsprosjekt i Danmark har evaluert planlegging, implementering og evaluering av store internasjonale transportinvesteringer – blant annet for å forsøke å finne årsaken til de mange store budsjettoverskridelsene. Nå er en liknende studie under oppseiling i Norge. Forskningsleder Sverre Strand oppsummerer i denne artikkelen resultatene fra første del av den danske undersøkelsen
Et fremtidig norsk EU-medlemskap kan få utilsiktede virkninger for transportsektoren. Fire av seks helårs fergeforbindelser mellom Norge og kontinentet kan bli nedlagt om tax-free salget forsvinner.
Redningsutstyret på store passasjerferjer er ikke godt nok til å hindre en ny Estonia-katastrofe dersom passasjerene må evakueres i dårlig vær vinterstid. Bare omkring halvparten av passasjerene vil sannsynligvis kunne reddes i en situasjon med tre meter høye bølger vinterstid. Dette viser nye modellberegninger utført ved Kungliga Tekniska Høgskolan (KTH) i Stockholm. Barn og eldre er de som er mest utsatt.
Vogntog på lengre ferjestrekninger kan få en økning i billettprisen på opp mot 80 prosent, mens personbiler som fraktes på kortere strekninger vil få billigere billetter i forhold til i dag.