Dermed vil en av fem Bastø Fosen-ferger som daglig betjener denne forbindelsen tvers over Oslofjorden være langt på vei elektrisk drevet, senere kanskje helelektrisk.
Den aktuelle fergen ble sist høst bestilt ved et tyrkisk verft, men var i utgangspunktet ment å bli dieseldrevet. Nå er kontrakten omgjort til å gjelde et batteridrevet fartøy.
Øyvind Lund, adm. direktør i Bastø Fosen, sier til Samferdsel at kontrakten dermed er blitt dyrere, men at selskapet ser seg tjent med omgjøringen ikke minst fordi statlige Enova, som fremmer lavutslippssamfunnet, vil bidra med 31 millioner kroner til selve fergen samt til et anlegg for høyspentlading ved kai i Horten.
Så lenge det ikke er lagt opp til noe tilsvarende ladeanlegg i Moss, vil rundt 65 prosent av fergens energibehov være elektrisk dekket, mens fergen for øvrig vil gå på diesel. Den bygges for å kunne drives 100 prosent elektrisk når et anlegg i Moss måtte være på plass.
Moss–Horten er drevet under konsesjon fra Statens vegvesen og figurerer som Norges travleste fergeforbindelse.
Bastø Fosen-sjef Lund sier at «teknologien ikke var moden nok for elektrisk drift» da selskapet i 2014 inngikk den nå gjeldende kontrakten med Statens vegvesen, men at «nå har teknologi og kompetanse utviklet seg.»
Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova, poengterer at det ikke er enkelt å elektrifisere så store og energikrevende ferger som dem på forbindelsen Moss–Horten, men at det nå blir gjort mulig av «innovativ høyspentlading og den største batteripakken vi har sett på ferger så langt.»
Moss–Horten blir den 34. i rekken av fergeforbindelser som elektrifiseres med støtte fra Enova.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen