Mer enn én gang har det skjedd at de to har foretatt sine månedlige opptellinger og kommet frem til – og offentliggjort – ulike tall, åpenbart fordi noen timer har gått mellom tidspunktene da de satte sluttstreker.
Denne uken har vi sett et nytt eksempel på dette.
Tirsdag kveld skrev Statens vegvesen i en e-post til pressen: «Det er riktignok noen timer igjen av 31/7, men våre foreløpige tall viser at (…) 10 har mistet livet på norske veier så langt i juli.»
OK, Statens vegvesen presiserer at tallene er «foreløpige».
Onsdag morgen, da juli var definitivt tilbakelagt og august hadde overtatt, skrev Trygg Trafikk i en e-post til pressen: «I juli mistet 11 nordmenn livet i trafikkulykker.»
Vel, skal vi – i lys av at det ikke minst om sommeren finnes utlendinger i den norske trafikken – stole på at samtlige 11 var «nordmenn»? Og skal vi anta at ingen nordmann omkom i utenlandsk trafikk i juli?
10 omkomne, 11 omkomne … det kan leses slik at ett menneskeliv gikk tapt i trafikken i timene mellom opptellingene som fant sted i henholdsvis Statens vegvesen og Trygg Trafikk.
Hva hvis det i løpet av disse timene hadde skjedd en trafikkulykke med mange omkomne? De to aktørenes tall ville blitt mer dramatisk forskjellige, og selv innad i Statens vegvesen kunne det blitt sett som beklagelig at etaten folk der i gården ikke hadde latt midnatt passere før de satte sin sluttstrek.
10 omkomne, 11 omkomne … Tallene er uansett vond lesing. Den er vond for folk som bare for et øyeblikk forsøker å leve seg inn i de bakenforliggende ulykkene. Den må være spesielt vond for mennesker som er blitt direkte berørt av ulykkene.
Det smaker av meningsløs og ufin konkurranse om hvem som vet best, og om hvem vi andre bør lytte til, når Statens vegvesen og Trygg Trafikk opererer slik som vi nå igjen har vært vitne til.
Konkurranse driver frem mye godt, og i et fritt samfunn kan selvfølgelig hvem som helst samle opp tall over trafikkomkomne og når som helst fortelle andre om sine tall. Men hverken Statens vegvesen eller Trygg Trafikk er for hvem som helst å regne i en sammenheng som denne – de er for seriøse å regne og bør vektlegge ryddighet i sin omgang med trafikkomkomne-tall.
For all del, de kan gjerne fortsette å telle hver for seg. Men nye trafikkomkomne-tall kunne fremstå som mer troverdige dersom de to aktørene på forhånd sammenlignet sine tall, lette etter feil, ble enige om ett tall og i fellesskap offentliggjorde det.
For øvrig er det ikke gitt at hverken 10 eller 11 vil bli stående som det offisielle antallet trafikkomkomne i Norge i juli 2018; et endelig offisielt tall vil ikke foreligge før et oppfølgende arbeid er unnagjort:
Blant det som i et slikt arbeid vil bli nærmere undersøkt, er om noen av de trafikkomkomne i juli 2018 påviselig avsluttet livet av egen vilje og dermed bør flyttes fra trafikkomkomne-statistikken til selvmordsstatistikken.
samferdsel@toi.no
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen