Du er her

Leder:

Ufin forskjellsbehandling

Opp gjennom årene har vinteren i Oslo budt på vanskelige forhold for både syklister, i den grad syklister har vært å se, og fotgjengere. Snø, slaps, hålke … Mange mennesker har helst holdt seg innendørs.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Leder vignettNå er vinterforholdene i Norges hovedstad i ferd med å bli bedre – iallfall for noen: I løpet av få år er det med voksende politisk kraft blitt opplest og vedtatt at syklister i denne byen skal tilgodesees med godt vinterryddede sykkelfelt og -veier.

Enda en i rekken av påminnelser om dette kom i Aftenpostens Osloby-seksjon for noen dager siden.

Det er bra at syklister får mindre vanskelige utfordringer om vinteren. Det har sammenheng med at folk – for all del ikke bare i Oslo, ei heller bare i Norge – på ulike måter skal fristes og tvinges til å la bilen stå og heller ta seg frem med sykkel samt kollektivtransport og apostlenes hester.

Dette inngår i kampen mot klimaforandringene, og det skal ifølge mye troverdig ekspertise være bra for folkehelse og bymiljø. Så det skal godt gjøres å levere solid argumentasjon mot den oppblomstrende omsorgen for syklister.

Enklere er det å argumentere for en bredere satsing på gode vinterforhold også for fotgjengere. Ta som utgangspunkt det politiske budskapet om at folk skal gå mer enn før.

 

Syklister har sine talerør i samfunnet, syklisters ønsker og krav blir utbasunert og hørt. Det forholder seg annerledes med fotgjengere

Dette gå-mer-budskapet mister kraft når folk står overfor fortauer og plasser dekket med snø eller hålke eller begge deler – forhold som får folk til å falle og skade seg såpass at det medfører store antall legevaktbesøk og sykefravær.

Fall og knall og kostbare sykefravær er én side av saken, anstendig omtanke for folk som ikke er lette til bens er en annen side. Eldre mennesker med skjøre ben, folk som har mistet ben og dermed er protesebrukere, folk som av den ene eller andre grunn bruker rullestol, folk som går med krykker …

Det finnes mange som har større vanskeligheter enn andre med å ta seg frem på snø og hålke – tenk gjerne den tanke at de i antall overgår dem som sykler om vinteren, selv på effektivt snø- og hålkeryddede sykkelfelt og -stier.

Syklister har sine talerør i samfunnet, syklisters ønsker og krav blir utbasunert og hørt. Det forholder seg annerledes med fotgjengere, eller se dem som fortausbrukere, slik at alle – inklusive protesebrukere og rullestolbrukere – ikke blir glemt.

I dag driver politikere i Oslo – og, for all del, også andre steder i landet – en forskjellsbehandling ved at de iallfall på vinterstid utviser mer omsorg for syklister enn for fortausbrukere. Den ser ikke pen ut, denne forskjellbehandlingen.  

samferdsel@toi.no

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS