Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Vi må kunne lære mer av ulykkene

    Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?

     

  • Dahls notater ...

    Majorstuen T-banestasjon.

    Se opp! Der forteller et skilt  om en sikkerhetslinje.

    Se ned! Der finnes hva som kan tenkes å være rester av en gul sikkerhetslinje.

    Foto: F. Dahl  

     

  • Stor NATO-øvelse snart i gang:

    Farlig med sivil trafikk i militære stridssoner

    Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.

  • Noe å lære av førerløse racerbiler

    Fremtidens helter innen motorsporten er kanskje ikke dem som selv kjører fortest, men snarere dem som viser seg å være de beste IT-programmererne … Førerløse racerbiler har begynt å gjøre seg gjeldende – og de kan gi erfaringer til fordel for alminnelig veitrafikk.

  • Foran det store kaos i europeisk luftfart

    Tidligere samferdselsråd Olav Grimsbo ved Norges EU-ambassade i Brussel redegjorde i en grundig analyse i Samferdsel for konsekvensene av Brexit – og spesielt for luftfarten. En av hans viktigste konklusjoner er at norsk transport – luftfarten ikke minst – ikke synes å ta situasjonen med nok alvor.

  • Bompenger og journalistikk

    Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.

  • Transportsektoren samarbeider for lavere utslipp

    Et CO2-fond for næringstransporten kan kutte klimagassutslippene med 25–30 prosent innen 2030. Næringslivet er klare til å forplikte seg – nå må politikerne gjøre det samme.

  • Biodrivstoff-tallenes klare tale

    Tallene viser at biodrivstoffpolitikken virker. Med disse tallenes klare tale i bakhodet, vil vi slå et slag for en saklig debatt rundt norsk biodrivstoffpolitikk.

     

  • Brexit – og noen norske transportutfordringer

    Selv om UK har sagt at de ønsker en omfattende avtale med EU om varer, men ikke om tjenester, er det grunn til å regne med at det blir inngått transportavtaler mellom EU og UK etter Brexit. Her er det viktig at Norge – sterkt avhengig av en omfattende utenrikshandel – sikrer seg tilfredsstillende løsninger.

  • Ikke fullt så feil, dette klimaregnskapet vårt

    Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel 08.08.2018. Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til – og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din. Videre følger noen årsaker til dette.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS