Du er her

MENINGER

  • Korona og samferdsel:

    Pandemiens betydning for Norges forsyningssikkerhet

    Korona, forsyningssikkerhet. Store utfordringer for næringslivet, ikke minst for transportindustrien … Datafangst fra rundt 1600 lastebiler inngår i et TØI-ledet prosjekt som analyserer effekter av pandemien på nasjonal forsyningssikkerhet. Illustrasjonsfoto: F. Dah

    HVA NÅ? Pandemien har åpnet for et «levende eksperiment» som gir mulighet til å identifisere hvordan næringslivet faktisk tilpasser seg krisesituasjoner, poengterer artikkelforfatterne.

  • Grenseløst potensial i nordisk togtriangel

    Grensekryssende jernbane. «Norske myndigheter bør ( … ) jobbe tett sammen med regjeringene i Sverige og Danmark for at ‘Det Nordiske Triangelet’ prioriteres i EUs revisjon», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    KRONIKK: Sette seg på toget i Oslo og gå av i Stockholm under tre timer senere? Ikke science fiction, men en høyst reell mulighet hvis norske og svenske myndigheter åpner for ny organisering og finansiering av jernbane.

  • Enda mer penger – men blir det mer vei og bane?

    Forslag til statsbudsjett 2021. «I motsetning til jernbaneinvesteringene ser det ut som veibyggerne hos Statens vegvesen og Nye Veier AS klarer å bygge vei innenfor kostnadsrammer», poengterer Kjell Werner Johansen i sin kommentar til budsjettforslaget. Illustrasjon: Olav Heggø

    KOMMENTAR: Forslag til statsbudsjett for 2021 setter med over 80 milliarder kroner til Samferdselsdepartementet rekord i størrelse. Likevel viser budsjettforslaget et etterslep i oppfølgingen av den ambisiøse transportplanen (NTP) for perioden 2018– 2023.

  • Korona og samferdsel:

    Det kommer et veikart for hydrogen

    Samferdselen i koronanes kjølvann. Hydrogen til fremdrift på vei, jernbane, i luften, til sjøs … Norsk Hydrogenforum ser mange muligheter. Her et konsept til et bunkringsskip for hydrogen (LH2). Bak konseptet står Moss Maritime, Equinor, Wilhelmsen og DNV GL. Illustrasjon: Moss Maritime

    HVA NÅ? Statsminister Erna Solberg vil satse på hydrogen. Hydrogenstrategien skal følges opp med et veikart for hydrogenknutepunkter. Gjennom disse knutepunktene skal kollektivtrafikk, båtruter, ferger og industri få tilgang til hydrogen. Dette lyder som musikk i bransjens ører. 

  • Dahls notater:

    Påbudt, men ikke på ramme alvor …

    Munnbind

    DAHLS NOTATER: Det hefter noe pussig ved diverse nasjonale og lokale norske myndigheters mange budskap om hvordan folk skal – eller bør – forholde seg til koronasituasjonen.

  • Antall rusdrepte i trafikken kan reduseres

    Ruspåvirkede trafikkomkomne. «Rus er årsaken til minst 22 prosent av dødsulykkene i trafikken», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KRONIKK: For å nå visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken må det iverksettes forsterkede tiltak mot ruskjøring umiddelbart.

  • Velg raskeste spor til Sørlandet

    Grenlandsbanen, prioritering. «Oslo–Kristiansand kan kjøres på 3:40 timer via Grenlandsbanen, noe som er ca. én time raskere enn i dag», skriver Per Fjeldal. Illustrasjon fra det tidligere Jernbaneverkets konseptvalgutredning for Grenlandsbanen

    DEBATT: «Til nå har det nærmest vært opplest og vedtatt at Intercity må være ferdig utbygget med dobbeltspor til Porsgrunn, før man realiserer Grenlandsbanen», skriver innsenderen, som her argumenterer for omvendt utbyggingsrekkefølge.

  • Elsparkesyklene:

    Hva myndighetene kan og ikke kan gjøre

    KRONIKK: Om den uavklarte situasjonen knyttet til den omstridte bruken av elsparkesykler, skriver kronikkforfatteren at myndighetene allerede i dag har «flere virkemidler og lovgrunnlag for å håndtere flere av de mest problematiske utfallene.» Samtidig ser han at andre aktuelle virkemidler, som regulering av markedstilgang, synes å forutsette klarere lovhjemler.

  • Korona og samferdsel

    Nytenkning om prissetting av kollektivtransporten

    HVA NÅ? «Økt frykt for smitte og motstand mot trengsel på kollektivtransporten øker viktigheten av å jobbe for å spre reisene utover døgnet», skriver artikkelforfatterne. «Tidsdifferensierte takster er et tiltak for å gjør akkurat dette.»

     

  • Korona og samferdsel

    Nærskipsflåten – en viktig brikke

    HVA NÅ? Regjeringen satte i gang de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid grunnet den pågående korona-pandemien. Selv om samfunnet ble stengt ned og helsevesenet ble satt på prøve, fortsatte den landsomfattende transportlogistikken. Varer kom frem, og beviset for at det ikke var noe grunn for å hamstre, ble stadig bekreftet.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS